Confidence – security – development. Veronica Sherborne’s Developmental Movement
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.2607Keywords:
security, development, confidence, Veronica Sherborne’s Developmental MovementAbstract
Confidence – security – development. Veronica Sherborne’s Developmental Movement. Movement is a natural means of communication, and people often express themselves through it. The contemporary theory of physical education and the Developmental Movement by Veronica Sherborne both stem from Laban’s observations and experiences. The Developmental Movement Method is a non-verbal interpersonal training; it utilizes touch, movement, physical correlation, emotional and social relationships; as it refers to the early childhood experiences of people. Movement makes one realize the importance of balance whence physical contact is a source of sensory impressions. The advocate and promoter of the aforementioned method is prof. Marta Bogdanowicz (born 1943), who educates people and encourages the implementation of polysensory approach in therapeutic work. Marta Bogdanowicz is a paediatric clinical psychologist, former director of the Institute of Psychology at the University of Gdańsk, the founder and a longtime chairman, currently the vice-president, of Polish Dyslexia Association (1990), the vice-president of the European Dyslexia Association and a member of a number of international scientific societies. She is the author of over 300 publications, including 40 books and a number of non-serials: Portraits of not only famous adults with dyslexia, Gdańsk 2008, Good Start Method, Warsaw 2005, Risk of dyslexia, Gdańsk 2005, What to play with children?, Gdańsk 2004, Cuddles, Gdańsk 2003.
References
Bogdanowicz M., Metoda Weroniki Sherborne w Polsce, „Schoolasticus” (1992) nr 2, s. 39–41.
Bogdanowicz M., Skale obserwacji zachowania dzieci i rodziców, Gdańsk 2006.
Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch Rozwijający dla wszystkich, Gdańsk 2016.
Bogdanowicz M., Kisiel, B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, wyd. 2, Warszawa 1994.
Bogdanowicz M., Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, wyd. 7, Gdańsk 2014.
Przasnyska M., Nauczanie kultury fizycznej w szkole życia według „programu ruchu” Weroniki Sherborne, „Szkoła Specjalna” (1989) nr 2, s. 130–136.
Sherborne W., Ruch Rozwijający dla dzieci, przeł. M. Bogdanowicz, Warszawa 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.