The world of legal values in the media

Authors

  • Maria Teresa Lizisowa Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3332

Keywords:

legal values, validity of the law, images of the values, public opinion

Abstract

The presented article focuses on the media communication of legal values. The author aims to analyse the area of public discourse concerning both normative and postulative legal values which are interpreted in social communication, as well as represented, evaluated and handled by the media to create the image of these values in public opinion. In her article the author presents three aspects of the values’ presence, asserting that the established values are binding in the assessment of facts in the physical world, whereas in the media these values are represented by the broadcasters in the context of liberal, eli-
tist or participatory and deliberative democracy, allowing the recipients to choose the option with which they could identify themselves.

References

Bator A. i in., Wprowadzenie do nauk prawnych. Leksykon tematyczny, Warszawa 2006.

Gizbert-Studnicki T., Język prawny a obraz świata, w: Prawo w zmieniającym się społeczeństwie, red. G. Skąpska, Kraków 1992, s. 149–161.

Jarra E., Ogólna teoria prawa, wyd. 2. rozszerzone i uzupełnione, Warszawa 1922.

Krąpiec M. A., Człowiek i prawo naturalne, wyd. 3, Lublin 1993.

Radbruch G., Filozofia prawa, przekł. E. Nowak, Warszawa 2009.

Stelmach J., Brożek B., Metody prawnicze. Logika, analiza, argumentacja, hermeneutyka, Kraków 2004.

Szwed R., Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.

Tokarczyk R., Filozofia prawa, wyd. 9, Lublin 2004.

Znamierowski C., Szkoła prawa. Rozważania o państwie, Warszawa 1988.

www.sieciwsparcia.pl (20.03.2018).

Downloads

Published

2019-07-31

Issue

Section

Dział tematyczny