Świat wartości prawnych w mediach

Autor

  • Maria Teresa Lizisowa Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3332

Słowa kluczowe:

wartości prawne, słuszność prawa, obrazy wartości, opinia publiczna

Abstrakt

Świat wartości prawnych w mediach. Przedmiotem uwagi w niniejszym artykule jest medialny przekaz wartości prawnych. Autorka zaproponowała analizę dyskursu publicznego wokół prawnych wartości normatywnych i prawnych wartości postulatywnych, będących przedmiotem interpretacji w obiegu społecznym oraz w reprezentacji, ocenie i kierowaniu opinią publiczną na ich temat w mediach. W artykule przedstawiła zatem trzy sposoby istnienia wartości, twierdząc, że wartości ustanowione obowiązują w świecie rzeczywistym przy ocenie faktów, ale w mediach są reprezentowane przez nadawców w kontekście demokracji liberalnej, elitystycznej lub uczestniczącej i deliberacyjnej, co umożliwia odbiorcom wybór opcji z jaką mogą się utożsamiać.

Bibliografia

Bator A. i in., Wprowadzenie do nauk prawnych. Leksykon tematyczny, Warszawa 2006.

Gizbert-Studnicki T., Język prawny a obraz świata, w: Prawo w zmieniającym się społeczeństwie, red. G. Skąpska, Kraków 1992, s. 149–161.

Jarra E., Ogólna teoria prawa, wyd. 2. rozszerzone i uzupełnione, Warszawa 1922.

Krąpiec M. A., Człowiek i prawo naturalne, wyd. 3, Lublin 1993.

Radbruch G., Filozofia prawa, przekł. E. Nowak, Warszawa 2009.

Stelmach J., Brożek B., Metody prawnicze. Logika, analiza, argumentacja, hermeneutyka, Kraków 2004.

Szwed R., Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.

Tokarczyk R., Filozofia prawa, wyd. 9, Lublin 2004.

Znamierowski C., Szkoła prawa. Rozważania o państwie, Warszawa 1988.

www.sieciwsparcia.pl (20.03.2018).

Pobrania

Opublikowane

2019-07-31

Numer

Dział

Dział tematyczny