The functions of media enterprises in the light of responsibility
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3333Keywords:
media, media companies, responsibility, public media mission, media ethics, media managementAbstract
Media enterprises differ from other enterprises by the specificity of a social mission. Media companies are producers of not only material goods, but also cultural goods. They should be seen as both an economic (commercial) venture aimed at providing profit to their owners, creating jobs, contributing to economic development and improving living standards, but also as sociocultural institutions, important for the overall development of individuals and the whole community, in they work. In this article, I will try to determine the economic functions and socio-cultural functions that media enterprises have to implement.References
Altmeppen K. -D., Gestaltungsmacht durch medienwirtschaftliches Handeln. Zur Rekursivität von Unternehmensstrategien und Marktstrukturen, w: Medienwirtschaft und Gesellschaft I. Medien-
unternehmen und die Kommerzialisierung von Öffentlichkeit, Hrsg. M. Karmasin, M. Knoche, C. Winter, Münster 2001.
Andrzejczuk R., Prawa człowieka podstawą prawa narodu do samostanowienia, Lublin 2004.
Babin P., McLuhan M., Autre homme autre chrétien l’âge électronique, Lyon 1977.
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bertrand C. -J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.
Boventer H., Ethik des Journalismus. Zur Philosophie der Medienkultur, wyd. 2, Konstanz 1985.
Domenach J. M., Sytuacja kultury europejskiej, „Ateneum Kapłańskie” 69 (1976), s. 285–286.
Drożdż M., Osoba i media, Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.
Gałkowski J., Praca i człowiek. Próba filozoficznej analizy pracy, Warszawa 1980.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2011.
Jakubowicz K., Nowe techniki informacyjno-komunikacyjne: czy mogą stworzyć nowy układ kultury?, „Przekazy i opinie” (1988) nr 1–2, s. 27–46.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, przemówienie w UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980, n. 7, w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, t. 1, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, Lublin 1987.
Jan Paweł II, Kultura i perspektywy przyszłości świata, spotkanie z intelektualistami Uniwersytetu w Coimbra, 15 maja 1982, n. 5, w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, t. 2, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, Lublin 1987.
Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens, w: Ewangelia pracy, red. J. Chmiel, S. Ryłko, Kraków 1983, s. 7–68.
Jan Paweł II, Świat pracy potrzebuje ludzi prawego sumienia, „L’Osservatore Romano” (wydanie polskie) 215 (1999) nr 8, s. 93–94.
Jan Paweł II, List apostolski Szybki rozwój, nr 3, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/szybkir_24022005.html (21.03.2018).
Karta Etyki Mediów, http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf (20.03.2018).
Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
Krzysztofek K., Szczepański M. S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002.
Kürschner-Pelkmann F., Von Gutenberg bis Internet. Kirchen und soziale Kommunikation, Hamburg 1997 (Weltmission heute Studienheft, 26).
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007.
Lyotard J. F., Das postmoderne Wissen: Ein Bericht, Wien 1986.
Majka J., Etyka życia gospodarczego, Wrocław 1982.
Majka J., Jaka Polska? Węzłowe problemy katolickiej nauki społecznej, Wrocław 1991.
Mazurek F., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001, za: S. Zięba, Praca w procesie hominizacji, Lublin 2007.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.
Mills C. W., Elita władzy, przeł. I. Rafalski, Warszawa 1961.
Papieska Rada Iustitia et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2008.
Pawlikowsky G., Daten, Macht und Sicherheit: Über den Umgang mit Daten und Systemen, Wien 1985.
Picard R. G., Media Economics. Concepts and Issues, London 1989 (The Sage CommText Series, 22).
Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.
Stapf I., Medienselbstkontrolle. Ethik und Institutionalisierung, Konstanz 2006, DOI: 10.17192/ep2006.4.1060.
Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, przeł. E. Różalska, Poznań 1998.
Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, „Roczniki Filozoficzne” 24 (1976) nr 2, s. 5–39.
Wunden W., Freiheit und Medien, Frankfurt am Main 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and full publishing rights without restrictions, and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).