The functions of media enterprises in the light of responsibility

Authors

  • Sławomir Soczyński Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.3333

Keywords:

media, media companies, responsibility, public media mission, media ethics, media management

Abstract

Media enterprises differ from other enterprises by the specificity of a social mission. Media companies are producers of not only material goods, but also cultural goods. They should be seen as both an economic (commercial) venture aimed at providing profit to their owners, creating jobs, contributing to economic development and improving living standards, but also as sociocultural institutions, important for the overall development of individuals and the whole community, in they work. In this article, I will try to determine the economic functions and socio-cultural functions that media enterprises have to implement.

References

Altmeppen K. -D., Gestaltungsmacht durch medienwirtschaftliches Handeln. Zur Rekursivität von Unternehmensstrategien und Marktstrukturen, w: Medienwirtschaft und Gesellschaft I. Medien-

unternehmen und die Kommerzialisierung von Öffentlichkeit, Hrsg. M. Karmasin, M. Knoche, C. Winter, Münster 2001.

Andrzejczuk R., Prawa człowieka podstawą prawa narodu do samostanowienia, Lublin 2004.

Babin P., McLuhan M., Autre homme autre chrétien l’âge électronique, Lyon 1977.

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

Bertrand C. -J., Deontologia mediów, przeł. T. Szymański, Warszawa 2007.

Boventer H., Ethik des Journalismus. Zur Philosophie der Medienkultur, wyd. 2, Konstanz 1985.

Domenach J. M., Sytuacja kultury europejskiej, „Ateneum Kapłańskie” 69 (1976), s. 285–286.

Drożdż M., Osoba i media, Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.

Gałkowski J., Praca i człowiek. Próba filozoficznej analizy pracy, Warszawa 1980.

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2011.

Jakubowicz K., Nowe techniki informacyjno-komunikacyjne: czy mogą stworzyć nowy układ kultury?, „Przekazy i opinie” (1988) nr 1–2, s. 27–46.

Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, przemówienie w UNESCO, Paryż, 2 czerwca 1980, n. 7, w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, t. 1, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, Lublin 1987.

Jan Paweł II, Kultura i perspektywy przyszłości świata, spotkanie z intelektualistami Uniwersytetu w Coimbra, 15 maja 1982, n. 5, w: Dokumenty nauki społecznej Kościoła, t. 2, red. M. Radwan, L. Dyczewski, A. Stanowski, Lublin 1987.

Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens, w: Ewangelia pracy, red. J. Chmiel, S. Ryłko, Kraków 1983, s. 7–68.

Jan Paweł II, Świat pracy potrzebuje ludzi prawego sumienia, „L’Osservatore Romano” (wydanie polskie) 215 (1999) nr 8, s. 93–94.

Jan Paweł II, List apostolski Szybki rozwój, nr 3, https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/szybkir_24022005.html (21.03.2018).

Karta Etyki Mediów, http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf (20.03.2018).

Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.

Krzysztofek K., Szczepański M. S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002.

Kürschner-Pelkmann F., Von Gutenberg bis Internet. Kirchen und soziale Kommunikation, Hamburg 1997 (Weltmission heute Studienheft, 26).

Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2007.

Lyotard J. F., Das postmoderne Wissen: Ein Bericht, Wien 1986.

Majka J., Etyka życia gospodarczego, Wrocław 1982.

Majka J., Jaka Polska? Węzłowe problemy katolickiej nauki społecznej, Wrocław 1991.

Mazurek F., Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka, Lublin 2001, za: S. Zięba, Praca w procesie hominizacji, Lublin 2007.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.

Mills C. W., Elita władzy, przeł. I. Rafalski, Warszawa 1961.

Papieska Rada Iustitia et Pax, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2008.

Pawlikowsky G., Daten, Macht und Sicherheit: Über den Umgang mit Daten und Systemen, Wien 1985.

Picard R. G., Media Economics. Concepts and Issues, London 1989 (The Sage CommText Series, 22).

Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.

Stapf I., Medienselbstkontrolle. Ethik und Institutionalisierung, Konstanz 2006, DOI: 10.17192/ep2006.4.1060.

Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, przeł. E. Różalska, Poznań 1998.

Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, „Roczniki Filozoficzne” 24 (1976) nr 2, s. 5–39.

Wunden W., Freiheit und Medien, Frankfurt am Main 1998.

Downloads

Published

2019-07-31

Issue

Section

Dział tematyczny