Code of ethics and legal regulations
DOI:
https://doi.org/10.15633/ssc.3335Keywords:
law, ethics, code of ethics, advertising, self-regulationAbstract
Code of ethics defines the main values and principles that regulate the activities of different types of organizations in the advertising industry. There are few organizations involved in raising ethical standards in Poland and forming the rules of ethical standards in Polish advertising. Anyhow the author will focus on the example of the Advertising Ethics Code, promoted by the Union of Associations Advertising Council. While analyzing the Code, it is not difficult to notice that it largely reproduce the contents of the legal regulations. That is why author will try to answer the following questions: Are the regulations contained in the Code value added for interpretation of the law and whether the formulation of ethical standards in Polish advertising is justified?References
Ciechanowska J., Etyczne granice reklamy politycznej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego” 77 (2013), s. 23–34.
Gaweł Ł., Reklama – wojna o wartości?, w: Wojna w mediach, red. W. Piątkowska-Stepaniak, B. Nierenberg, Opole 2007, s. 159–164.
Grochowski R., Granice prawne i etyczne reklamy w ustawodawstwie krajowym i europejskim, Poznań–Opole 2010.
Grzybczyk K., Prawo reklamy, Warszawa 2008.
https://www.radareklamy.pl/jak-dziala-samoregulacja (13.09.2017).
https://www.radareklamy.pl/kodeks-etyki-reklamy?showall=&start=2 (8.09.2017).
https://www.radareklamy.pl/pe%C5%82na-tre%C5%9B%C4%87-ke (11.09.2017).
Janiszewska K. i in., Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu, Bielsko-Biała 2010.
Karpowicz A., Jak reklamować się zgodnie z prawem, Warszawa 1997.
Murawska-Najmiec E., Informacje na temat istniejących w Polsce zasad etycznych w dziedzinie wpływających na zawartość mediów, „Analiza Biura KRRiT” (2006) nr 8, s. 1–72.
Nowacki R., Podręcznik. Reklama, Warszawa 2006.
Pluszyńska A., Prawo reklamy, w: Zarządzanie reklamą, red. B. Nierenberg, Kraków 2015, s. 57–80.
Słownik współczesnego słownika polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996.
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Dz.U. 1993 Nr 47 poz. 211 ze zm.
Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, Dz.U. 2009 Nr 201 poz. 1540 ze zm.
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Dz.U. 2007 Nr 171 poz. 1206 ze zm.
Ustawa z dnia 26 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, Dz.U. 2005 Nr 179 poz. 1485 ze zm.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 230 ze zm.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe, Dz.U. 1984 Nr 5 poz. 24 ze zm.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627 ze zm.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz.U. 1992 Nr 7 poz. 34 ze zm.
Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, Dz.U. 2001 Nr 49 poz. 508 ze zm.
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 ze zm.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, Dz.U. 2001 Nr 126 poz. 1381 ze zm.
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, Dz.U. 1996 Nr 10 poz. 55 ze zm.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.