Dialogue as ethical experience

Authors

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ssc.973

Keywords:

dialogue, person, ethics, interpersonal communication, truth, good and evil

Abstract

Dialogue is the basic experience of people involved in interpersonal communication. This experience is the foundation of ethical-reflection. Ethics refers to the experience of the person as the foundation and context of the ethical-reflection. The main determinant of this experience is the experience of the dialogue. We can therefore hypothesize that dialogue is the basic ethical experience. The purpose of this article is to demonstrate the validity of this hypothesis and attempt to show certain aspects of the ethical dimensions of the dialogue.

References

Brzezinka W., Chrześcijańskie cele współczesnego wychowania, [w:] Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. T. Ożóg, Lublin 2000, s. 38–55.

Buttiglione R., Społeczny wymiar winy. Czy możliwa jest wina o charakterze biernym?, „Ethos” 2010 nr 23, s. 27.

Chudy W., Kłamstwo jako korupcja antropologiczna, „Ethos” 1992 nr 1, s. 88–96.

Dostojewski F., Bracia Karamazow, tłum. A. Wat, t. 1, Warszawa 1978.

Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005, s. 61.

Filozofia dialogu, oprac. B. Baran, Kraków 1991.

Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium.

Głowiński M., Mowa i zło, „Ethos” 1992 nr 1, s. 97–106.

Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.

Jan Paweł II, Etyka globalizacji musi być etyką solidarności. Fragmenty przemówień do uczestników VII i VIII Sesji Planarnej Papieskiej Akademii Nauk Społecznych, „Ethos” 2002 nr 15, s. 15–19.

Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1983 roku Dialog na rzecz pokoju – wyzwaniem dla naszych czasów, Watykan 1983.

Jan Paweł II, W służbie prawdy, „Ethos” 2002 nr 15, s. 91–97.

Jantos M., Filozofia dialogu. Źródła, zasady, adaptacje, Kraków 1997.

Jaroszyński P., Metafizyka piękna, Lublin 1986

Jaroszyński P., Spór o piękno, Poznań 1992.

Kłoczowski J. A., Filozofia dialogu, Poznań 2006.

Lepa A., Manipulowanie człowiekiem jako korupcja antropologiczna, „Ethos” 1992 nr 1, s. 77–86.

Moskal P., Wolność w prawdzie, [w:] Człowiek sumienia, red. J. Guzowski, Olsztyn 1997, s. 33–40.

Olejarczyk A., Dryf sensu, [w:] Prawda a metoda, Aporie myśli współczesnej, cz. I, red. J. Jaskóła, A. Olejarczyk, Wrocław 2003, s. 195–220.

Parandowski J., Alchemia słowa, Warszawa 2000.

Seifert J., Sumienie – poznanie – prawda, „Ethos” 1991 nr 3–4, s. 38–48.

Styczeń T., Problematyka etyczna a życie, [w:] T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993, s. 22–28.

Styczeń T., Spór moralny a afirmacja wzajemna osób, [w:] T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993, s. 132–139.

Szczepański J., Człowiek w strukturach zła, „Ethos” 1992 nr 1, s. 66–76.

Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. T. Ożóg, Lublin 2000.

Zajdel J., Aporie w aplikacjach koncepcji światów możliwych do teorii mediów, [w:] Prawda a metoda. Aporie myśli współczesnej, cz. I, red. J. Jaskóła, A. Olejarczyk, Wrocław 2003, s. 49–56.

Downloads

Published

2015-03-01

Issue

Section

Dział tematyczny