Church in Armenia – divisions and striving for unity

Authors

  • Marcin Imach Uniwersytet Śląski

DOI:

https://doi.org/10.15633/tst.2106

Keywords:

Ormian, ecumenism, Middle East

Abstract

The hundredth anniversary of extermination of the Armenians celebrated in the year 2015 contributed to a greater interest not only to Armenia and Armenians but also to the history of the Armenian Church. This article outlines briefly geographical and historical background of Armenia in order to show complex image of the country which as the first in the history adopted the Christian faith as an official religion. Through the centuries we note many divisions inside this church because of theological differences as well as geographical reasons. As a result the Armenian Apostolic Church did not accept the supremacy of the pope. Although the dialogue with the Armenians continued from the twelfth century, it was not until the seventeenth century when a group of Armenians recognizing the primacy of the Pope established the Catholic Church of the Armenian rite. The twentieth century brought initiatives from the part of Rome as well as from the Armenians to unite the Armenian Apostolic Church and to bring all Armenians to the unity with Rome and the Pope. The element that aid the unity is the common remembrance of the Armenian genocide committed by the Turks in 1915–1916.

Author Biography

  • Marcin Imach, Uniwersytet Śląski
    Marcin Imach – absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (Wydział Teologiczny) oraz Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania. Doktorant na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Stowarzyszenia Misjologów Polskich.

References

Bukowski K., Religie świata wobec chrześcijaństwa, Kraków 1999.

Curanowić A., Religie, Kościoły i konflikty międzywyznaniowe w regionie Kaukazu, w: Wprowadzenie do studiów wschodnioeuropejskich, red. M. Korzeniowski, D. Tarasiuk, K. Latawiec, Lublin 2013, s. 189–226.

Gstrein H., Skazany na chłostę i śmierć, przeł. J. Borowiczowa, Warszawa 1991.

http://ekumenizm.wiara.pl/doc/477865.Ormianski-Kosciol-Apostolski-Kosciol-OrmianskoGregorianski (13.05.2015).

http://www.magazyn.ekumenizm.pl/content/article/20040705134933238.htm (18.05.2015)

http://www.ordynariat.ormianie.pl/(13.05.2015).Jan Paweł II, Encyklika Ut unum sint.

Karski K., Kronika wydarzeń ekumenicznych styczeń–czerwiec 2008, w: Studia i dokumenty ekumeniczne, red. K. Karski, Warszawa 2008, s. 162–164.

Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Dominus Iesus.

Kucharczyk G., Pierwszy holokaust XX wieku, Warszawa 20014.

Kumor B., Historia Kościoła, cz. 8: Czasy współczesne 1914–1992, Lublin 1996.

Machut-Mendecka E., Archetypy islamu, Warszawa 2005.

Nitkiewicz K., Katolickie Kościoły wschodnie, Sandomierz 2014.

Rudnicka-Kassem D., John Paul II, Islam and the Middle East, Kraków 2012.

Roberson R., Chrześcijańskie Kościoły wschodnie, przeł. K. Bielawski, D. Mionskowska, Bydgoszcz 1998.

Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, przeł. E. Bakowska, Warszawa 1979.

Siniscalco P., Starożytne Kościoły wschodnie, przeł. K. Piekarz, Kraków 2013.

Sobór Watykański II, Dekret o ekumenizmie Unitatis redintegratio.

Sobór Watykański II, Dekret o Kościołach wschodnich katolickich Orientalium Ecclesiarum.

Stopka K., Armenia Christiana, Kraków 2002.

Downloads

Published

2017-06-15

Issue

Section

Artykuły