O Lwowie inaczej – refleksje wokół pracy Zoriany Czajkowskiej Literackie topografie Lwowa. Szkice komparatystyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021, ss. 268
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.09107Słowa kluczowe:
Lwów, literatura, literackie topografieAbstrakt
The history of Lviv, especially in the twentieth century, has caused Poles, Ukrainians, and also Russians to speak of the city as “theirs”. The national changes that occurred in Lviv as a result of World War II: the forced exodus of Poles (and the perpetuation of the myth of the city as Semper Fidelis), the Sovietisation of the city, and the subsequent incorporation of the city into the independent Ukrainian state, were all reflected in the work of writers of all three nationalities. The purpose of this article is to discuss Zoriana Tchaikovska’s work Literary Topographies of Lviv. Comparative sketches.
Bibliografia
Bajcar A., Mój Lwów [w:] Europa nieprowincjonalna. Przemiany na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej (Białoruś, Litwa, Łotwa, Ukraina, wschodnie pogranicze III Rzeczypospolitej Polskiej) w latach 1772–1999, K. Jasiewicz (red.), Warszawa 1999, s. 345–362.
Czajkowska Z., Literackie topografie Lwowa. Szkice komparatystyczne, Katowice 2021.
Kolasa W.M., Lwów i Kresy Południowo-Wschodnie. Bibliografia druków zwartych wydanych w Polsce w latach 1979–2001 [w:] Kraków–Lwów: książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX wieku, t. 6, cz. 2, J. Jarowiecki (red.), Kraków 2003, s. 303–349.
Markowski D., Anatomia strachu. Sowietyzacja obwodu lwowskiego 1944–1953. Studium zmian polityczno-gospodarczych, Warszawa 2018, s. 474–489.
Olechowski P., Życie profesora Juliusza Makarewicza w powojennym Lwowie (1945–1955), „Rocznik Kresowy”, 6/8 (2020), z. 2, s. 179–216.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).