Symbole w filmie W imię… Małgorzaty Szumowskiej w perspektywie interpretacji kerygmatycznej
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.2409Słowa kluczowe:
ksiądz, symbol, kerygmat, interpretacja kerygmatycznaAbstrakt
Kerygmatyczna interpretacja filmu jest stosunkowo nowym modelem spojrzenia na obraz filmowy. Rozwija się od kilku lat w odniesieniu do funkcjonującego już od dawna modelu interpretacji w literaturze jako poszerzenie sztuki interpretacji o dyskurs teologiczny i religijny. Artykuł przybliża zasady interpretacji kerygmatycznej. Autor interpretuje w tym duchu film W imię… Małgorzaty Szumowskiej, analizując jego symbolikę w kontekście aluzji fabularnych, literackich i malarskich.
W imię… Małgorzaty Szumowskiej (2013) jest jednym z bardziej docenianych filmów ostatnich lat – otrzymał m.in. Srebrne Lwy w Gdyni, nagrodę za najlepszą reżyserię, nagrodę dla Andrzeja Chyry jako najlepszego aktora. Jednak premiera filmu wywołała wielkie emocje. Niektórzy nazwali go „antykościelnym”, „jednostronnym”, „miałkim”, inni określili najciekawszym filmem festiwalu w Berlinie.
W artykule autor skupia się także na filmowej roli księdza, która wydaje się przełomem w portretowaniu księdza we współczesnym polskim kinie. Wnioski z interpretacji filmu pojawiają się w kontekście refleksji ogólnych dotyczących filmowych ról księdza w polskim kinie.
Bibliografia
Borowski J., Kerygmat w kulturze?, [w:] Interpretacja kerygmatyczna. Doświadczenia – rewizje – perspektywy, red. J. Borowski, E. Fiała, I. Piekarski, Lublin 2014.
Eliot T. S., Religia i literatura, [w:] Szkice literackie, red. W. Chwalewik, Warszawa 1963.
Fiała E., Fenomen kerygmatu: Biblia – wiara – teologia, [w:] Interpretacja kerygmatyczna. Doświadczenia – rewizje – perspektywy, red. J. Borowski, E. Fiała, I. Piekarski, Lublin 2014.
Lis M., Elementy biblijne w filmach niebiblijnych, [w:] Ukryta religijność kina, red. M. Lis, Opole 2002.
Maciejewski M., Literatura w świetle kerygmatu, [w:] M. Maciejewski, „Ażeby ciało powróciło w słowo”. Próba kerygmatycznej interpretacji literatury, Lublin 1991.
Mizerka A., Kamp po polsku, „Horyzonty Polonistyki” 10 (2003), s. 27–32.
Piekarski I., Interpretacja kerygmatyczna a tradycje i perspektywy badań literackich, [w:] Interpretacja kerygmatyczna. Doświadczenia – rewizje – perspektywy, red. J. Borowski, E. Fiała, I. Piekarski, Lublin 2014.
Regiewicz A., Kino a kultura w świecie antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej, Lublin 2011.
Regiewicz A., Kerygmatyczne czytanie Dekalogu, [w:] A. Regiewicz, Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania, Kraków 2015.
Sobolewski T., Trzy kropki, utrata orientacji, http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,130894,
,Trzy_kropki__utrata_orientacji.html.
Sobolewski T., To piękno trzeba złamać, http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,130894,
,Szumowska__To_piekno_trzeba_zlamac.html.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).