Sermonis brevitas amica. O długości kazania dawniej i dziś
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.4316Słowa kluczowe:
sermonis brevitas amica, kazania, kaznodziejstwo, homiletyka, zwięzłość słowaAbstrakt
The article is an analysis on the length of a sermon in the history of preaching. For centuries, it has been emphasized that conciseness is a friend of a sermon (sermonis brevitas amica) and a lot should be said just in a few words (multa in paucis) and – according to the Council of Trident – people should be preached “briefly and accessibly” (cum brevitate et facilitate sermonis). As an effect, there was a gradual reduction of sermons which in previous centuries were given for many hours into a ten minute Sunday homily which is expected nowadays. At the same time an interesting phenomena can be observed, namely that the very listeners would like to listen to longer sermons while retreat, concentration days or other important ceremonies during which they expect to be given deeper arguments on faith and moral life. Listeners do not feel bored with the length of a sermon if it is given by a charismatic preacher speaking with a great belief and passion.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Maciej Radej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.