By Supporting the Quality of Education. About the Situation of People with Disabilities in the UPJPII in Krakow
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.3290Keywords:
higher education, disability, students, quality of educationAbstract
In recent years, the situation of people with disabilities in Poland has been attracting ever-growing public attention. Changes in higher education influence university candidates and students with disabilities as well. While necessary infrastructure is operational and functioning, there is still much to be done by the academics and the administration. However, we notice gradually increasing awareness that disability does not have to be a restriction, and it should not definitely be an obstacle to students who want to study. Universities strive to ensure all students have equal opportunities for education and their possibility of participating fully in the life of the academic community, due to a disability, is not anyhow limited or diminished.
References
Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, przeł. P. Morawski, Warszawa 2008.
Bolińska M., Z obrazu na słowo. Kilka uwag o technice audiodeskrypcji, „Studia Socialia Cravoviensia” 6 (2014) nr 1 (10), s. 169–180.
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Clough P., Corbett J., Theories of Inclusive Education: A Student’s Guide, London 2000.
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 1994.
Dobre praktyki w zakresie wsparcia studentów niepełnosprawnością szkołach wyższych. Nowe przepisy o szkolnictwie wyższym – wyciąg z Ustawy 2.0, wyd. 2. uaktualnione, Dodatek do „Krakowskiego Semestralnika Studentów Niepełnosprawnych” 2017 nr 2 (17), s. 2–19.
Duda M., Etyczne wyzwania w pracy ze studentami niepełnosprawnymi – perspektywa nauczyciela akademickiego, w: Wielowymiarowość integracji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnością, red. B. Szczupał, K. Kutek-Sładek, Kraków 2015, s. 33–34.
Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 1997.
Gibson S., Blanford S., Managing Special Educational Needs: A practical Guide form Primary and Secondary Schools, London 2005.
Hulek A., Integracyjny system kształcenia i wychowania, w: Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1997, s. 492–493.
International Classification of Impariments Disabilities and Handicaps, World Health Organisation, Geneva 1980.
Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Warszawa 1996.
Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).
Kowalik S., Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 1996.
Kwiatkowska-Kowal B., Jakość kształcenia jako podstawowy problem szkoły wyższej, w: Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną, red. A. A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, Warszawa 2008, s. 28–30.
Kubik T. B., Latalski M., Zdrowie publiczne, Lublin 2002.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2012.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Warszawa 1961.
Raport. Sytuacja Studentów z niepełnosprawnością w Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie – zrealizowane działania Biura ds. Osób Niepełnosprawnych, lipiec 2017.
Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Warszawa 2011.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków 2013.
Sowa J., Aksjologiczne aspekty wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, „Rewalidacja” 2010 nr 1 (27), s. 4–15.
Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, Rzeszów 1998.
Thompson J., Specjalne potrzeby edukacyjne, przeł. J. Bartosik, Warszawa 2013.
Wiliński M., Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny, w: Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, red. A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska, Warszawa 2010, s. 15–59.
World Report on Disability, WHO Library 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author declares that he owns the copyright to the work (article) and that it is not limited in the scope covered by the above declaration and that the work (article) is an original work and does not infringe the copyright of other persons.
The author allows the Pontifical University of John Paul II in Krakow to use the paper free of charge, non-exclusive and unlimited in time by, i.e.:
– keeping in records and reproduction of the copies of the work using printing, reprography, magnetic recording and digital technology;
– trade in the original or copies on which the work has been recorded (introduction to the market, lending or rental of the original or copies, public exhibition, display, as well as making the work available to the public in such a way that everyone can have access to it in a place and at a time chosen by them);
– inclusion of the work in a collective work;
– granting by the Pontifical University of John Paul II in Krakow a Creative Commons Sub-licence Authorship Recognition-Non-commercial Use-No Subsidiaries 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Magazine Platform of the university under the Creative Commons Attribution-Non-commercial Use-No Subsidiary Works 3.0 Poland license.
Thus, it entitles all interested parties to use the work under the following conditions:
- the author and the title of the work will be given,
- the place of publication (journal title and internet address of the originally published work) will be indicated,
- the work will be distributed in a non-commercial manner,
- no dependent works will be created.