Obrazy o treściach mariologicznych w kaplicy Grobu Matki Boskiej w zespole Kalwarii Zebrzydowskiej. Z badań nad recepcją grafiki w malarstwie polskim XVII w.

Autor

  • Janina Dzik Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15633/fhc.1147

Słowa kluczowe:

obraz maryjny, Kalwaria Zebrzydowska, malarstwo polskie, XVII wiek

Abstrakt

Kaplica Grobu Matki Boskiej w Brodach z cennym wyposażeniem wnętrza
należy historycznie i terytorialnie do założenia architektoniczno-krajobrazowego zespołu pasyjno-maryjnego Kalwarii Zebrzydowskiej. W kwaterach późnorenesansowego parapetu chóru muzycznego i ganków przyściennych tej kaplicy znajduje się cykl obrazów o dotychczas bliżej nieokreślonej tematyce maryjnej. Obiekty te nie były nigdy wymieniane w literaturze związanej z Kalwarią ani wzmiankowane w publikacjach przewodnikowych czy ewidencji konserwatorskiej. Artykuł w szerokim kontekście analizuje symbolikę 37 scen maryjnych, eksponujących postać Maryi oraz przedmioty o znaczeniu symbolicznym (serce, budowla, ogród).

Pobrania

Opublikowane

2024-05-06

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

81-90 z 137

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.