Changes to the architectural and sculptural furnishings of monastery in Czerwińsk in the first half of the XVI century

Authors

  • Ewa Korpysz Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

DOI:

https://doi.org/10.15633/fhc.2077

Keywords:

monastery of Czerwińsk, Renaissance sculpture, sacrarium, Giovanni Cini

Abstract

The church and the monastery of the Canons Regular of the Lateran in Czerwińsk was erected before the first half of the XII century and rebuilt in the years 1524–1538, on the initiative of the abbot Jakub Kula. Following the reconstruction, the church gained vaults and polychrome decoration in the chancel, windows and portals received profiled stone frames with transitional Gothic-Renaissance forms, while the refectory of the monastery was decorated with rib vault. The remains of the stone framing of the sacrarium, today in a badly damaged state, originate from this period as well. They include the relics of finely decorated pilasters, precisely carved arabesque candelabra and a part of the tympanum with the motif of the lamb lying on the book and collecting the blood into the cup. Unlike other details and framings, the decoration of sacrarium is advanced in terms of style and close to the Italian motives and patterns, known from Kraków. Such elements are a proof of the high class of the monument, visible despite its damaged state, and show the expertise of the artist. Similarities of the ornament direct our attention toward another object, the sacrarium in Gdów, built probably in the second quarter of the XVI century, in the workshop of Giovanni Cini of Siena, employed earlier in the constructions of Sigismund Chapel in Kraków (kaplica Zygmuntowska).
Renovation works in Czerwińsk coincided with the construction of the cathedral in Płock, led by Bernardino de Gianotis, Giovanni Cini and Filippo of Fiesole. In 1532, Cini returned to Poland after a three-year stay in Siena, and could take on new orders. It is possible that the abbot Kula, who commissioned the renovation of the monastery at this time, aware of the presence of Italians in Płock, took advantage of their experience in design, selection of ornamental motifs and their expertise in the execution of the work itself.

References

Budka W., Działalność architektów i rzemieślników przy restauracjach katedry płockiej w wieku XVI, „Rzeczy Piękne” 5 (1925), s. 125–126.

Caspary H., Das Sakramentstabernakel in Italien bis zum Konzil von Trient. Gestalt, Ikonographie und Symbolik, kultische Funktion, München 1964.

Cercha S., Kopera F., Nadworny malarz Zygmunta Starego Giovanni Cini ze Sieny i jego dzieła w Polsce, Kraków 1916.

Chrzanowski T., Kornecki M., Sztuka ziemi krakowskiej, Kraków 1982.

Folwarski H., Poczet opatów klasztoru kanoników regularnych w Czerwińsku, „Nasza Przeszłość. Studia z Dziejów Kościoła i Kultury Katolickiej w Polsce” Kraków, 6 (1957), s. 5–81.

Katalog Zabytków Sztuki w Polsce,, t. 10: Dawne województwo warszawskie, z. 16: Płońsk i okolice, oprac. I. Galicka, H. Sygietyńska, T. Mroczko, Warszawa 1979.

Kopera F., Materiały do inwentaryzacji zabytków sztuki i kultury w Polsce. Zabytki kościoła parafialnego w Gdowie, „Wiadomości Numizmatyczno-Archeologiczne” 3 (1905) t. 63, nr 5, szp. 309–312.

Kornecki M., Zabytki sztuki, [w:] Monografia powiatu myślenickiego, cz. 1: Historia, Kraków 1970, s. 339–340.

Korpysz E., Рeнесансни кивоти в Малопольщі та на Львівщинi, [w:] Icтopiя peлiгiй в Үкpaїнi. Пpaцi XXI-ї мiжнapoдної нayкової конфepeнцiї, т. 2, Львів 2012, s. 540–552.

Korpysz E., Zmiany w sposobie przechowywania Eucharystii w świetle działalności bp. Gian Mattea Gibertiego oraz potrydenckich reform św. Karola Boromeusza i późniejszych synodów, [w:] Sztuka po Trydencie. Studia de Arte Moderna I. Studia dedykowane Prof. Adamowi Małkiewiczowi, red. K. Kuczman, ks. A. Witko, Kraków 2014, s. 39–54.

Kozakiewiczowa H., Spółka architektoniczno-rzeźbiarska Bernardina de Gianotis i Jana Cini, „Biuletyn Historii Sztuki” 21 (1959) nr 2, s. 151–174.

Mroczko T., Czerwińsk romański, Warszawa 1972.

Mroczko T., Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1988.

Nowiński J., Ars Eucharistica. Idee, miejsca i formy towarzyszące przechowywaniu eucharystii w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, Warszawa 2000.

Nowiński J., Czerwińsk, Warszawa 2012.

Nußbaum O., Die Aufbewahrung der Eucharistie, Bonn 1979.

Polska sztuka przedromańska i romańska do schyłku XIII wieku, t. 1–2, red. M. Walicki, Warszawa 1971.

Ptaśnik J., Cracovia Artificum 1501–1550, z. 1, do druku przygot. M. Friedberg, Kraków 1936 (Źródła do Historii Sztuki i Cywilizacji w Polsce, 5).

Raible F., Der Tabernakel einst und jetzt, Freiburg im Breisgau 1908.

Szablowski J., Architektura renesansowa i manierystyczna w Polsce, Kraków 1965.

Świechowski Z., Świechowska E., Polska sztuka romańska, Warszawa 2006.

Weidenhöffer H., Sakramentshäuschen in Österreich. Eine Untersuchung zur Typologie und stilistischen Entwicklung in der Spätgotik und Renaissance, Graz 1992.

Downloads

Published

2017-06-15

Issue

Section

Commentationes et dissertationes

Similar Articles

31-40 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.