Walory artystyczne i założenia ideowe obrazu św. Józefa z kościoła ss. karmelitanek w Dubnie. Rozwój jego kultu w XVIII i XIX w.

Autor

  • Benignus Józef Wanat

DOI:

https://doi.org/10.15633/fhc.1287

Słowa kluczowe:

obraz, założenia ideowe, klasztor karmelitanek, Dubno

Abstrakt

Miasto Dubno nad rzeką Ikwą w pobliżu Łucka na Wołyniu znane
jest z rezydencji ordynatów Ostrogskich. Stanowiło ważny punkt strategiczny z silną twierdzą, broniącą wschodnich kresów przedrozbiorowej Polski. Po pierwszym rozbiorze Rzeczypospolitej przeniesiono tutaj sławne kontrakty lwowskie, ściągające rzesze ludzi. Miasto stało się centrum handlu dla całego Wołynia. Oprócz kościoła farnego pod wezwaniem Św. Jana Nepomucena, na początku XVII w. Ostrogscy ufundowali bernardynom klasztor z kościołem Niepokalanego Poczęcia NPM.  Za staraniem Teresy Baranowskiej, Marceliny Kobylińskiej i Benedykty Witkiewiczówny, karmelitanek dawnej obserwancji we Lwowie, powstała na ziemiach polskich ich druga fundacja w Dubnie.  Przywilejem wydanym w Lublinie, dnia 5 czerwca 1688 r. Józef Karol Lubomirski, koniuszy koronny, wraz z małżonką Teofilą Ludwiką, zapisali karmelitankom w swoim sadzie zamkowym plac pod kościół i klasztor, wraz z murami dawnej łaźni i figarni.

Pobrania

Opublikowane

1996-12-31

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

1-10 z 74

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.