Obrazy o treściach mariologicznych w kaplicy Grobu Matki Boskiej w zespole Kalwarii Zebrzydowskiej. Z badań nad recepcją grafiki w malarstwie polskim XVII w.
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1147Słowa kluczowe:
obraz maryjny, Kalwaria Zebrzydowska, malarstwo polskie, XVII wiekAbstrakt
Kaplica Grobu Matki Boskiej w Brodach z cennym wyposażeniem wnętrza
należy historycznie i terytorialnie do założenia architektoniczno-krajobrazowego zespołu pasyjno-maryjnego Kalwarii Zebrzydowskiej. W kwaterach późnorenesansowego parapetu chóru muzycznego i ganków przyściennych tej kaplicy znajduje się cykl obrazów o dotychczas bliżej nieokreślonej tematyce maryjnej. Obiekty te nie były nigdy wymieniane w literaturze związanej z Kalwarią ani wzmiankowane w publikacjach przewodnikowych czy ewidencji konserwatorskiej. Artykuł w szerokim kontekście analizuje symbolikę 37 scen maryjnych, eksponujących postać Maryi oraz przedmioty o znaczeniu symbolicznym (serce, budowla, ogród).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Janina Dzik

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.