Happiness in purchasing. “Self­‑consuming passion“ of consumer society

Authors

  • Damian Mazur Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.1700

Keywords:

happiness, consumption, consumer society, self­‑consuming passion

Abstract

The article talks about happiness issue in consumer society. First, ­author describes consumer society and transition from manufactures society to consumer society. Next author writes about new style of life, new understanding of the concept of happiness in consumer society. In that author uses a specific term – self­‑consuming passion, which first was used by Richard Sennett, in his book The culture of the new ­capitalism. Upon that, author talks about motor of fashion and planned obsolescence. This two issue strengths self­‑consuming passion. At the end, ­author proposes critical reflection about meaning happiness in consumer society and urges to restrain consumption and reject positive value of possessed things.

Author Biography

  • Damian Mazur, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Mgr, absolwent filologii polskiej, licencjat z filozofii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, doktorant na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Salezjańskich w Krakowie. Zainteresowania naukowe: etyka, aksjologia, filozofia społeczna, filozofia ekonomii, konsumpcjonizm.

References

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, tłum. S. Królak, Warszawa 2006.

Bauman Z., Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas­‑Wiśniewska, Kraków 2009 [tytuł oryginału: Consuming life].

Bauman Z., Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków 2006.

Bauman Z., Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Kraków 2004.

Domański H., Prestiż, Toruń 2012.

Hostyński L., Wartości w świecie konsumpcji, Lublin 2006.

Mysona Byrska J., Odpowiedzialność konsumenta w świecie konsumpcji, [w:] Społeczna odpowiedzialność gospodarki. Perspektywa interdyscyplinarna, red. S. Fel, Lublin 2014.

Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2004.

Sennett R., Kultura nowego kapitalizmu, tłum. G. Brzozowski, K. Osłowski, Warszawa 2010.

Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, tłum. S. Wolff, Warszawa 2007.

Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. D. Lachowska, Warszawa 2011.

Veblen V., Teoria klasy próżniaczej, tłum. J. Frentzel­‑Zagórska, Warszawa 1998.

Downloads

Published

2016-07-01