Oikophilia and beauty. Roger Scruton and the ecological crisis
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.30102Keywords:
Roger Scruton, ecology, oikophilia, oikophobiaAbstract
The article discusses Roger Scruton’s views on nature conservation. Scruton took up this topic primarily in his work The Green Philosophy. How to think seriously about the planet (2014), but we also find contributions to this issue in his other publications. Scruton is a conservative philosopher, a supporter of common sense and tradition-based solutions. He defeends the view that the proper subjects of nature conservation activities should be groups of people directly interested in their environment (Bourke’s ‘little platoons’) and not bureaucratic organizations that are not responsible for their actions. Scruton introduces the concept of oikophilia, love for home and homeland as the proper moral motivation for nature protection, while rejecting purely utilitarian motivation. In his opinion, nature protection is supported not only by anthropocentric considerations, but also by the beauty of nature – which is an autotelic and non-instrumental value. I show the advantages, but also the limitations of such a position.
References
Białostocki J., Potęga piękna. O utopijnej idei L. B. Albertiego, w: J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1966, s. 53–58.
Bińczyk E., Epoka człowieka: retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018.
Böhme G., Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego, przeł. J. Merecki, Warszawa 2002.
Brzechczyn K., Patriotyzm – nacjonalizm – ojkofobia w myśli Rogera Scrutona, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 113 (2020), s. 51–62.
Conversations with Roger Scruton. Roger Scruton and Mark Dooley, London 2016.
Dooley M., Roger Scruton. The Philosopher on Dover Beach, London 2009.
Eliade M., Świat, miasto, dom, przeł. I. Kania, „Znak” 439 (1991), s. 12–22.
Embros G., Zielona filozofia – recenzja, https://filozofuj.eu/grzegorz-embros-zielona-filozofia-recenzja/
Harman G., Książę sieci. Bruno Latour i metafizyka, przeł. G. Czemiel, M. Rychter, Warszawa 2016.
Harman G., Traktat o przedmiotach, przekład i posłowie M. Rychter, przedmowa do polskiego wydania S. Wróbel, Warszawa 2013.
Hill A., Ruskinland. How John Ruskin Shapes Our World, London 2019.
Intellectual Culture of the English Country House 1500–1700, ed. by M. Dimmock, A. Hadfield, M. Healy, Manchester 2018.
Johnston W. M., The Formative Years of Robin George Collingwood, The Hague 1967.
Jonas H., Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, przeł. M. Klimowicz, Kraków 1996.
Kunce A., Being at Home in a Place. The Philosophy of Localness, Warszawa 2019.
Kupś T., Komu zależy na sekularyzacji? Fakty i życzenia dotyczące przyszłości religii w krzywym zwierciadle WEIRD, „Przegląd Religioznawczy” 280 (2021), s. 79–95.
Lehman G., Charles Taylor’s Ecological Conversations: Politics, Commonalities and the Natural Environment, London 2015.
Marzec A., Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Warszawa 2021.
Mlinaric D., Moore D., Great English Interiors, Munich–London–New York 2018.
Müller H., Moja ojczyzna była pestką jabłka. Rozmawia Angelika Klammer, przeł. K. Leszczyńska, Wołowiec 2016.
Nowak W. M., Świat jako dom – dom jako świat. Z filozofii architektury i designu, „Ethos” 136 (2021), s. 71–95.
Rée J., Can Roger Scruton save the environment?, „The Guardian” 2011, Wednesday 28 December, https://www.theguardian.com/books/2011/dec/28/green-philosophy-roger-scruton-review (19.07.2023).
Rybczyński W., Dom. Krótka historia idei, przeł. K. Husarska, Kraków 2019.
Schrade U., Wolniewicz B., Zubelewicz J., Dom jako wartość duchowa, w: B. Wolniewicz, Filozofia i wartości,t. 2, Warszawa 1998, s. 163–185.
Scruton R., Co znaczy konserwatyzm, przeł. T. Bieroń, Poznań 2002.
Scruton R., England: An Elegy, London 2020.
Scruton R., Głupcy, oszuści i podżegacze: myśliciele nowej lewicy, przeł. F. Filipowski, Poznań 2018.
Scruton R., Intelektualiści nowej lewicy, przeł. T. Pisarek, Poznań 1999.
Scruton R., Jak być konserwatystą, przeł. T. Bieroń, Poznań 2016.
Scruton R., Kultura jest ważna: wiara i uczucie w osaczonym świecie, przeł. T. Bieroń, Poznań 2010.
Scruton R., Muzyka jest ważna, przeł. K. Marczak, Kraków 2020.
Scruton R., Ojkofobia i ksenofilia, przeł. A. Depowska, w: Narody i stereotypy, red. T. Walas, Kraków 1995, s. 291–297.
Scruton R., O naturze ludzkiej, przeł. T. Bieroń, Poznań 2020.
Scruton R., Oblicze Boga: wykłady imienia Gifforda 2010, przeł. J. Grzegorczyk, Poznań 2015.
Scruton R., On Hunting, South Bend 2002.
Scruton R., Piękno. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. S. Krawczyk, A. Rejniak-Majewska, Łódź 2018.
Scruton R., Piję, więc jestem: przewodnik filozofa po winach, przeł. M. Szczubiałka, Warszawa 2011.
Scruton R., Pożądanie: filozofia moralna życia erotycznego, przeł. T. Kuniński, Kraków 2009.
Scruton R., Pożytki z pesymizmu i niebezpieczeństwa fałszywej nadziei, przeł. T. Bieroń, Poznań 2002.
Scruton R., The Aesthetics of Architecture, Princeton 2013.
Scruton R., The Soul of the World, Princeton 2016.
Scruton R., Zachód i cała reszta: globalizacja a zagrożenie terrorystyczne, przeł. T. Bieroń, Poznań 2003.
Scruton R., Zielona filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie, przeł. J. Grzegorczyk, R. P. Wierzchosławski, Poznań 2017.
Scruton, Zrozumieć muzykę, przeł. K. Marczak, wstęp A. Libera, Kraków 2022.
Scruton’s Aesthetics, ed. by A. Hamilton, N. Zangwill, London 2012.
Sławek T., Ujmować: Henry David Thoreau i wspólnota świata, Katowice 2009.
Sławek T., Kunce A., Oikologia: powrót, Katowice 2019.
Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, przeł. J. Merecki, Warszawa 2001.
Środa M., Ostatni taki konserwatysta, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 113 (2020), s. 37–49.
The Roger Scruton Reader, ed. by M. Dooley, London 2011.
Tomczak M., Tkacz-Bielewicz P., Nieporozumienia i drogi na skróty – recenzja i dyskusja wokół „Zrozumieć muzykę” Rogera Scrutona, https://glissando.pl/artykuly/nieporozumienia-i-drogi-na-skroty-recenzja-i-dyskusja-wokol-zrozumiec-muzyke-rogera-scrutona/ (14.02.2023).
Turowski T., Zmierzch antropocentryzmu w perspektywie etyki nowej Petera Singera, Kraków 2019.
Żywiołek A., Intelektualista jako upadły prorok. Dyskretny, retoryczny urok Syrakuz, „Rocznik Komparatystyczny” 10 (2019), s. 183–198.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]