Обратная историческая перспектива: фрески архимандрита Зинона (Теодора) в нижнем храме Феодоровского собора в Петербурге
DOI:
https://doi.org/10.15633/ochc.1107Słowa kluczowe:
Фрески архимандрита Зинона, Феодоровский собор, ПетербургAbstrakt
Консервативное по своей природе церковное искусство часто понимается как набор готовых образцов для копирования. Фрески архимандрита Зинона (Теодора) и внутреннее убранство воссозданного в 2013 году нижнего храма Феодоровского собора в Петербурге являют собой пример успешного творческого поиска, когда в результате переосмысленного раннехристианского наследия из совокупности материальных объектов возникает не только мощный эстетический, но интеллектуальный ресурс.
Bibliografia
Анастасис: подлинная история украшения нижнего храма собора Феодоровской иконы Божьей Матери, рассказанная участниками и очевидцами событий, авт.-сост.: прот. Александр Сорокин и Александр Зимин, Санкт-Петербург 2013.
Бобров Ю. Г., Основы иконографии древнерусской живописи, Санкт-Петербург 1995.
Дьяченко О. А., К проблеме эволюции иконографических программ боковых алтарных дверей XVI–XVII вв. // Иконографические новации и традиция в русском искусстве XVI века, pедакторы составители О. А. Дьяченко, Л. М. Евсеева, Москва 2008.
Мельник А. Г., К истории и типологии русских высоких иконостасов XV – середины XVII вв., http://www.rostmuseum.ru/publication/historyCulture/1994/melnik01.html.
Сайт Феодоровского собора в Петербурге – http://feosobor.ru.
Цодикович В. К., Семантика иконографии «Страшного суда», Ульяновск 1995.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.