The reverse historical perspective: frescos of archimandrite Zinon (Teodor) in the lower church of Feodorovsky Cathedral in Saint-Petersburg
DOI:
https://doi.org/10.15633/ochc.1107Keywords:
Frescoes of archimandrite Zinon, Feodorovsky Cathedral, Saint-PetersburgAbstract
Orthodox art, which is conservative by its nature, is often seen as a set of ready-to-copy designs. Archimandrate Zinon’s (Teodor) frescoes and interior decor of the lower church of Feodorovsky Council in Saint-Petersburg, which was restored in 2013, are the example of an effective way of seeking creativity. When an early Christian heritage is given a new meaning, from a group of material objects arises powerful wealth which is both aesthetic and intellectual.
References
Анастасис: подлинная история украшения нижнего храма собора Феодоровской иконы Божьей Матери, рассказанная участниками и очевидцами событий, авт.-сост.: прот. Александр Сорокин и Александр Зимин, Санкт-Петербург 2013.
Бобров Ю. Г., Основы иконографии древнерусской живописи, Санкт-Петербург 1995.
Дьяченко О. А., К проблеме эволюции иконографических программ боковых алтарных дверей XVI–XVII вв. // Иконографические новации и традиция в русском искусстве XVI века, pедакторы составители О. А. Дьяченко, Л. М. Евсеева, Москва 2008.
Мельник А. Г., К истории и типологии русских высоких иконостасов XV – середины XVII вв., http://www.rostmuseum.ru/publication/historyCulture/1994/melnik01.html.
Сайт Феодоровского собора в Петербурге – http://feosobor.ru.
Цодикович В. К., Семантика иконографии «Страшного суда», Ульяновск 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska. Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu),
- utwór będzie dystrybuowany w sposób niekomercyjny,
- nie będą tworzone utwory zależne.