Pokolenie iGen jako słuchacz homilii, czyli jak głosić Ewangelię współczesnej młodzieży

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.28307

Słowa kluczowe:

homilia, kazanie, pokolenie iGen, słuchacz

Abstrakt

Autor tekstu, bazując na wynikach badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, Polsce i Danii wśród osób zaliczanych do tak zwanego pokolenia iGen, poszukuje odpowiedzi na pytanie o możliwości głoszenia słowa Bożego tej grupie słuchaczy. Zwracając uwagę na cechy opisujące omawiane pokolenie (m.in. odejście od religijności, inkluzywność oraz kondycję psychiczną), a także sposób komunikacji czy erozję autorytetów w wirtualnym świecie, wyprowadza postulaty dla kaznodziejów, którzy chcą przekazywać Ewangelię współczesnym nastolatkom i młodym dorosłym. Dotyczą one zarówno treści homilii (prowadzenie do spotkania z Bogiem, przed głoszeniem norm moralnych), jak i formy (dialogiczna postawa, budowanie wspólnoty i retoryka empatii). Autor dostrzega również rolę działań preewangelizacyjnych w wirtualnym świecie, jednak pozostawia tę kwestię do osobnego opracowania. 

Bibliografia

America’s Changing Religious Landscape, www.pewresearch.org/religion/2015/05/12/americas-changing-religious-landscape/ (08.11.2023).

Benedykt XVI, Encyklika o miłości chrześcijańskiej Deus caritas est.

Błasiak A., Młodzież w kulturze (cyfrowego) narcyzmu — współczesne pułapki i uwikłania, w: Młodzież wobec przemian współczesnego świata. Rozważania edukacyjno-wychowawcze, red. B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska, Poznań 2023, s. 67–75.

Byron W. J., Zech C., Why They Left: Exit interviews shed light on empty pews, www.americamagazine.org/issue/5138/article/why-they-left (11.11.2023).

Centrum Badania Opinii Społecznej, Polski pejzaż religijny — z bliższego planu, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_091_22.PDF (13.11.2023).

Chaim W., Rozmowa w przekazie kaznodziejskim, w: Retoryka na ambonie. Z problemów współczesnego kaznodziejstwa, red. P. Urbański, Kraków 2003, s. 291–325.

Christian Formation and the Cost of the Culture Wars, aqueercalling.com/2014/05/01/christian-formation-and-the-cost-of-the-culture-wars/ (11.11.2023).

Collins P., The art of speeches and presentations, Hoboken 2012.

Czechowska Z., Marcela M., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Dees J., To heal, proclaim an teach. The essential guide to ministry in today’s Catholic Church, Indiana, Notre Dame 2016.

Faith in Flux, www.pewresearch.org/religion/2009/04/27/faith-in-flux/#c (11.11.2023).

Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia.

Franciszek, Komunikacja i Miłosierdzie — owocne spotkanie. Orędzie na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, www.paulus.org.pl/217,50-dzien-srodkow-spolecznego-przekazu-2016 (15.11.2023).

Franciszek przestrzega przed wiarą wirtualną, www.wiez.pl/2020/04/17/franciszek-przestrzega-przed-wiara-wirtualna-z-tunelu-trzeba-wyjsc-a-nie-w-nim-trwac/ (24.11.2022).

Hardy P. R., Kandra K. L., Patterson B. G., Joy and Grievance in an American Diocese Results from Online Surveys of Active and Inactive Catholics in Central Illinois, Lisle 2014, dio.designbigdreams.com/wp-content/uploads/2021/12/Joy-and-Grievance-PUBLIC-FINAL-sep-11-2014.pdf (11.11.2023).

Instytut Statystki Kościoła Katolickiego, Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia. Dane za rok 2021, Warszawa 2022.

Jan Paweł II, Encyklika o stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio.

Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o Chrystusie, który żyje w Kościele jako źródło nadziei dla Europy Ecclesia in Europa.

Kasprzak P. i inni, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń 2016.

Kiedy dziecko chce się zabić, www.tygodnikpowszechny.pl/kiedy-dziecko-chce-sie-zabic-158081 (14.11.2023).

Kowalski R., Język inkluzywny na nowo odkryty — papieskie zadanie dla Kościoła XXI wieku, w: Papież Franciszek i współczesność: z refleksji nad fenomenem komunikowania się, red. W. Misztal, R. Nęcek, M. Radej, Kraków 2018, s. 171–183 (W Społeczno-Medialnej Sieci, 5).

Kowalski R., Słuchacz jako współtwórca homilii, „Polonia Sacra” 25 (2021) nr 1, s. 79–97.

Kozak A., Bielecki R., Rzeczkowski M., Nastolatek potrzebuje wsparcia. Zrozum swoje dziecko i bądź po jego stronie, Gliwice 2023.

Marcyński K., Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.

Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, Kielce 2009.

Prof. Koseła: w ciągu 5 lat w pokoleniu Z dokonała się gwałtowna laicyzacja. To jest tąpnięcie, www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1592083%2Cprof-kosela-w-ciagu-5-lat-w-pokoleniu-z-dokonala-sie-gwaltowna-laicyzacja (19.10.2023).

Rydz E., Psychologiczne aspekty przepowiadania, w: Mowa żywa. Wybrane aspekty komunikacji kaznodziejskiej, red. J. Twardy, W. Broński, J. Nowak, Kielce 2005, s. 56–71.

Sławiński H., Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, w: Komisja do spraw Życia i Posługi Kapłanów przy Krajowej Konferencji Biskupów Katolickich USA, Dziś spełniły się słowa Pisma, któreście słyszeli. Homilia w niedzielnym zgromadzeniu wiernych, Włocławek 2002, s. 7–58.

Sławiński H., Między ciągłością a zmianą: teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.

Siemieniecki B., Komunikacja a społeczeństwo, w: Pedagogika medialna. Wydanie nowe, red. B. Siemieniecki, Warszawa 2021, s. 13–50.

Szahaj A., Kultura upokarzania, s. 1–9, repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/888/A.%20Szahaj,%20Kultura%20upokarzania.pdf (14.11.2023).

Święta Kongregacja Kultu Bożego, Dyrektorium o Mszach św. z udziałem dzieci, „Wiadomości Diecezjalne” 45 (1977) nr 1–3, s. 9–24.

Tromholt M., The Facebook Experiment: Quitting Facebook Leads to Higher Levels of Well-Being, „Cyberpsychology, Behawior, and Social Networking” 11 (2016), s. 661–666.

Twardy J., Koncepcja pracy twórczej nad kazaniem, Rzeszów 1998.

Twenge J. M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości i co to oznacza dla nas wszystkich, Sopot 2019.

Pobrania

Opublikowane

2024-09-30

Numer

Dział

Artykuły