Feliks Nowowiejski (1877–1946) – patron of the year 2016. Poznań years – mutual love?

Authors

  • Elżbieta Karolak Akademia Muzyczna im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1842

Keywords:

Nowowiejski, organs, composer, conductor, Poznań, organ symphonies, Wiesława Cichowicz

Abstract

Feliks Nowowiejski – composer, conductor, virtuoso organist, initiator of projects with patriotic outcome. After gaining independence by Poland he settled down in Poznań. In his compositional output he already had forms of oratorios, cantatas, masses, songs and minor works for organ. In Poznań he developed activities as a conductor and composer of operas and stage forms and solo organ works with concerto background. He had a great role as an organizer of musical life. Community on one hand was giving him a great appreciation, but on the other treated him with criticism. The article is an attempt to answer the question to what extent he was a dynamic and unusual individuality of the artist and his achievements have left a mark on present musical life of Poznań.

Author Biography

  • Elżbieta Karolak, Akademia Muzyczna im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu
    Profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, współorganizatorka i juror Międzynarodowych Konkursów Organowych im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, pomysłodawczyni koncertów farnych organizowanych na rzecz renowacji zabytkowych organów Friedricha Ladegasta w poznańskiej farze. Bierze udział w międzynarodowym programie wymiany pedagogicznej profesorów wyższych uczelni Erasmus/Socrates. Dokonała nagrań płytowych na zabytkowych organach w Wielkopolsce. Jej wychowankowie i studenci są laureatami nagród na konkursach krajowych i zagranicznych. Hobby – literatura (zwłaszcza poezja, także czynnie), koty, storczyki.

References

Boehm J., Feliks Nowowiejski 1877–1946. Zarys biograficzny, Olsztyn 1977.

Boehm J., Feliks Nowowiejski. Artysta i wychowawca, Olsztyn 1985.

Czacharowski L., Katalog organmistrzów poznańskich i ich prac od XVI wieku do 1945 roku, [w:] Kronika Miasta Poznania. Muzyka, Poznań 2010, s. 56–67.

Fokt I., Feliks Nowowiejski. Z kolekcji Wiesławy Cichowicz, [w:] Kultura muzyczna w perspektywie regionalnej i europejskiej. Studia i szkice, pod red. K. D. Szatrawskiego, Barczewo 2014, s. 41–66.

Gawiejnowicz W., Koncerty organowe op. 56 i poemat na organy op. 61 Feliksa Nowowiejskiego w świetle ostatnich badań, [w:] Kultura muzyczna w perspektywie regionalnej i europejskiej. Studia i szkice, pod red. K. D. Szatrawskiego, Barczewo 2014, s. 23–39.

Gołos J., Recitale organowe w Polskim Radio 1927–1939: częstotliwość, wykonawcy, repertuar, „Pisma Teoretyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki”, Warszawa 1995, zesz. 2, s. 54–108.

Heeering K., Harmonika utworów organowych Feliksa Nowowiejskiego, [w:] „Pisma Teoretyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki”, Warszawa 1995, zesz. 2, s. 109–202.

Laukvik J., Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Teil. 2, Romantik, Carus–Verlag 2001.

Lukas K., Tempo rubato i modyfikacje tempa w materiałach źródłowych z lat 1750–1930 w kontekście współczesnej praktyki wykonawczej, Katowice 2015.

Nowowiejski K., Pod zielonym Pegazem, Poznań 1971.

Przybysz P., Emocje muzyczne i ich estetyczne modyfikacje, [w:] Neuroestetyka muzyki, Poznań 2013.

Wyrwa I., Problematyka wykonawcza utworów organowych Feliksa Nowowiejskiego w świetle poglądów estetycznych kompozytora, Lublin 2011.

Downloads

Published

2016-11-20

Issue

Section

Artykuły i rozprawy