Gorzkie żale jako forma oratoryjna na przykładzie kompozycji Kazimierza Garbusińskiego
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.1122Słowa kluczowe:
Gorzkie żale, oratorium, Kazimierz Garbusinski, muzyka w KrakowieAbstrakt
Forma oratorium nie jest zbyt licznie reprezentowana w środowisku polskich twórców muzycznych. Warto więc przypomnieć o istnieniu dzieła dzisiaj niewykonywanego, mającego swą premierę przed wojną. Tym bardziej, jeśli jest to utwór bazujący na niezwykle popularnym polskim nabożeństwie ludowym, a jego twórcą jest ceniony przed wojną kompozytor i działacz muzyczny stolicy Małopolski. Gorzkie żale Kazimierza Garbusińskiego zdobyły dobre recenzje przed wojną, zdaniem znawców jego muzyki są najlepszym utworem tego kompozytora i zasługują nie tylko na omówienie, ale także ponowne wykonanie współcześnie.
Bibliografia
Buczkowski M., Gorzkie żale. Między rozumem a uczuciem, Kraków 2010
Duszyk K., Dziębowska E., Moniuszko Stanisław, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, t. 6 M, red. E. Dziębowska, Kraków 2000, s. 327.
Feicht H., Karol Szymanowski. Wspomnienia i impresje, „Muzyka Polska” 14 (1937) z. 4, s. 203.
Gorzkie żale przybywajcie, red. S. Urbański, J. Śmigiera, Warszawa 2008.
J[achimecki] Z., Z Sali koncertowej, „Głos Narodu” 39 (1932) nr 68, s. 5.
Kałamarz W., Bolesław Wallek-Walewski i jego twórczość na chór mieszany, „Pro Musica Sacra” nr 12 (2014), s. 120–122.
Kałamarz W., Karol Szymanowski w rękopisach Feichta, „Polski Rocznik Muzykologiczny” (2007–2008) nr 6, s. 44–45.
Kazimierz Garbusiński (W 30-lecie działalności artystycznej), „Dzwon Niedzielny” R. 15 (1939) nr 1, s. 6–7.
Krassowski J., Garbusiński Kazimierz, [w:] Kompozytorzy polscy 1918–2000, t. 2, Biogramy, red. M. Podhajski, Gdańsk–Warszawa 2005, s. 234–235.
Perkowska M., Garbusiński Kazimierz, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, t. 3 EFG, red. E. Dziębowska, Kraków 1987, s. 231
Perły muzyki kościelnej: chorał gregoriański i „Gorzkie żale”, red. R. Tyrała, W. Kałamarz, Kraków 2007 (Pro Musica Sacra, 4).
Piotrowski M. J., Z Sali koncertowej. Gorzkie żale – K. Garbusińskiego, „Czas” 84 (1932) nr 56, s. 3.
Przybylski T., Z dziejów nauczania muzyki w Krakowie. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Kraków 1994.
Twórczość Kazimierza Garbusińskiego (W 30-lecie działalności artystycznej), „Dzwon Niedzielny” R. 15 (1939) nr 4, s. 4–5.
Rękopisy głosów do oratorium znajdujące się w Bibliotece Jagiellońskiej (brak sygnatury).
Wiechowicz S., Z estrady. Audycja Konserwatorium, „Kurier Poznański” 27 (1932) nr 135, s. 4.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).