Gorzkie żale jako forma oratoryjna na przykładzie kompozycji Kazimierza Garbusińskiego
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.1122Słowa kluczowe:
Gorzkie żale, oratorium, Kazimierz Garbusinski, muzyka w KrakowieAbstrakt
Forma oratorium nie jest zbyt licznie reprezentowana w środowisku polskich twórców muzycznych. Warto więc przypomnieć o istnieniu dzieła dzisiaj niewykonywanego, mającego swą premierę przed wojną. Tym bardziej, jeśli jest to utwór bazujący na niezwykle popularnym polskim nabożeństwie ludowym, a jego twórcą jest ceniony przed wojną kompozytor i działacz muzyczny stolicy Małopolski. Gorzkie żale Kazimierza Garbusińskiego zdobyły dobre recenzje przed wojną, zdaniem znawców jego muzyki są najlepszym utworem tego kompozytora i zasługują nie tylko na omówienie, ale także ponowne wykonanie współcześnie.
Bibliografia
Buczkowski M., Gorzkie żale. Między rozumem a uczuciem, Kraków 2010
Duszyk K., Dziębowska E., Moniuszko Stanisław, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, t. 6 M, red. E. Dziębowska, Kraków 2000, s. 327.
Feicht H., Karol Szymanowski. Wspomnienia i impresje, „Muzyka Polska” 14 (1937) z. 4, s. 203.
Gorzkie żale przybywajcie, red. S. Urbański, J. Śmigiera, Warszawa 2008.
J[achimecki] Z., Z Sali koncertowej, „Głos Narodu” 39 (1932) nr 68, s. 5.
Kałamarz W., Bolesław Wallek-Walewski i jego twórczość na chór mieszany, „Pro Musica Sacra” nr 12 (2014), s. 120–122.
Kałamarz W., Karol Szymanowski w rękopisach Feichta, „Polski Rocznik Muzykologiczny” (2007–2008) nr 6, s. 44–45.
Kazimierz Garbusiński (W 30-lecie działalności artystycznej), „Dzwon Niedzielny” R. 15 (1939) nr 1, s. 6–7.
Krassowski J., Garbusiński Kazimierz, [w:] Kompozytorzy polscy 1918–2000, t. 2, Biogramy, red. M. Podhajski, Gdańsk–Warszawa 2005, s. 234–235.
Perkowska M., Garbusiński Kazimierz, [w:] Encyklopedia muzyczna PWM, t. 3 EFG, red. E. Dziębowska, Kraków 1987, s. 231
Perły muzyki kościelnej: chorał gregoriański i „Gorzkie żale”, red. R. Tyrała, W. Kałamarz, Kraków 2007 (Pro Musica Sacra, 4).
Piotrowski M. J., Z Sali koncertowej. Gorzkie żale – K. Garbusińskiego, „Czas” 84 (1932) nr 56, s. 3.
Przybylski T., Z dziejów nauczania muzyki w Krakowie. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Kraków 1994.
Twórczość Kazimierza Garbusińskiego (W 30-lecie działalności artystycznej), „Dzwon Niedzielny” R. 15 (1939) nr 4, s. 4–5.
Rękopisy głosów do oratorium znajdujące się w Bibliotece Jagiellońskiej (brak sygnatury).
Wiechowicz S., Z estrady. Audycja Konserwatorium, „Kurier Poznański” 27 (1932) nr 135, s. 4.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.