René Jacobs kończy 70 lat, czyli Bach dla wymagających

Autor

  • Wiesław Delimat Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/pms.1845

Słowa kluczowe:

Jacobs, dyrygent, kantata, pasja, basso continuo, interpretacja, nagranie

Abstrakt

Wybitny wokalista i dyrygent – René Jacobs – świętuje w bieżącym roku swe 70. urodziny. Jego błyskotliwa kariera artystyczna trwa nieprzerwanie od ponad 50 lat. Działalność koncertowa Jacobsa łączy się nierozerwalnie z aktywnością fonograficzną. Artysta nagrał na płyty kilkaset utworów, dzieł reprezentujących różnorodne formy i style muzyczne. Istotnym i rozległym obszarem poszukiwań artystycznych Jacobsa jest muzyka wokalno-instrumentalna Johanna Sebastiana Bacha. Do chwili obecnej jako dyrygent zarejestrował on na płyty wiele kantat oraz obydwie Pasje, Oratorium na Boże Narodzenie, Mszę h-moll i komplet Motetów lipskiego kantora. Szczególne zainteresowanie słuchaczy wzbudzają nagrania Pasji wg św. Mateusza i Pasji wg św. Jana zrealizowane przez Jacobsa w ostatnich kilku latach.
Opisywane w niniejszym przedstawieniu nagranie Pasji wg św. Mateusza Bacha jest jednym z najbardziej oryginalnych, jakie ukazały się w ostatnich latach na rynku płytowym. Interpretacja, pełna teatralnej narracji i kontrastów, zadziwia znakomitą obsadą wokalną, oryginalnym podejściem do realizacji warstwy agogicznej, a także niezwykle bogatą obsadą instrumentalną partii basso continuo. Porównanie nagrania Rene Jacobsa z innymi dostępnymi na rynku płytowym wzbudza respekt i szacunek dla oryginalnej, wręcz odkrywczej koncepcji dyrygenta. Nagranie jest w pewnym sensie podsumowaniem poszukiwań belgijskiego artysty, który słusznie uznawany jest przez krytyków muzycznych i melomanów za prawdziwego muzycznego wizjonera.

Biogram autora

Wiesław Delimat - Międzyuczelniany Instytut Muzyki Kościelnej w Krakowie

Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organówi dyrygentury, profesor sztuk muzycznych. Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Dyrygował między innymi w słynnej Filharmonii Berlińskiej i lipskim Gewandhaus. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi. W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i zagranicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał licznych nagrań radiowych i płytowych. Zdobył także wiele nagród i wyróżnień konkursowych. Był jurorem licznych festiwali i konkursów chóralnych w Polsce i za granicą. Wiesław Delimat jest pracownikiem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, na którym pełni funkcję zastępcy dyrektora Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej i kierownika Katedry Muzyki Kościelnej. Ponadto jest dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie, zastępcą przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz prezesem krakowskiego oddziału Federacji Caecilianum. Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami kościelnymi i państwowymi. Najcenniejszy z nich jest Order św. Sylwestra, nadany mu przez papieża Benedykta XVI.

Pobrania

Opublikowane

2016-11-20

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy