Wymiary czasu, dźwięku i ciszy. Krzysztof Penderecki i sacrum
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.4114Słowa kluczowe:
penderecki credo, muzyka nowa, muzyka religijna, muzyka xx wieku, penderecki pasja wg św łukasza, przestrzeń metafizyczna, sacrum profanum, wymiar sakralny człowieka, wymiary czasu i ciszyAbstrakt
Artykuł omawia wybrane aspekty duchowego wymiaru muzyki Krzysztofa Pendereckiego w perspektywie metafizycznej, nakreślonej przez samego kompozytora w wypowiedziach kluczowych dla jego autorefleksji. „Odbudowanie przestrzeni metafizycznej, strzaskanej przez kataklizmy XX wieku” zakłada przemyślenie podstaw dotychczasowej kultury oraz poszukiwanie nowych środków wyrazu. Autor, odnosząc się do ponad sześciu dekad działalności twórcy Polskiego Requiem, skupia się na kilku kluczowych wątkach, takich jak: liczba i parametr, czas i przestrzeń, metafizyka dźwięku, ethos dzieła i sacrum obecne w samej muzyce. Owa interpretacja stara się wydobyć mniej opisywane cechy muzyki Pendereckiego, stanowiące jednak w rozumieniu autora stały i ważny komponent we wszystkich okresach jego twórczości.
Bibliografia
Bramorski J., Teologiczno-estetyczne wyznaczniki sakralności dzieła muzycznego, „Pro Musica Sacra” (2013) nr 11, s. 11–22.
Bramorski J., Pieśń nowa człowieka nowego. Teologiczno-moralne aspekty muzyki w świetle myśli Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Gdańsk 2012.
Chłopicka R., Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum, Kraków 2000.
Cyran K., „Kanon i postmodernizm” w twórczości religijnej kompozytorów polskich przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2015 (niepublikowana praca doktorska pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej).
Cyran K., Wielka synteza – od dogmatu do dramatu. O Credo Krzysztofa Pendereckiego, „Teoria Muzyki. Studia, Interpretacje, Dokumentacje” 8 (2019) nr 14, s. 93–110.
Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej w muzyce końca XX wieku, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 2004.
Eliade M, Sacrum i profanum. O istocie religijności, tłum. R. Reszke, Warszawa 1999.
Górecki H.M., Wystąpienie doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Krakowie, 12.05.2008 (faksimile rękopisu), „Teoria Muzyki. Studia, Interpretacje, Dokumentacje” (2013) nr 3, s. 104–110.
Krzysztof Penderecki – muzyka ery intertekstualnej. Studia i interpretacje, red. M. Tomaszewski, E. Siemdaj, Kraków 2005.
Krzysztof Penderecki’s music in the context of the 20th-century theatre: studies, essays and materials, ed. T. Malecka, Kraków 1999.
Penderecki K., Labirynt czasu. Pięć wykładów na koniec wieku, Warszawa 1997.
Penderecki K., Rozmowy lusławickie, t. 1, rozmawiał M. Tomaszewski, Olszanica 2005.
Piotrowska M., Kanon i postmodernizm, „Muzyka” 42 (1997) nr 1, s. 5–30.
Pociej B., Sacrum w polskiej muzyce współczesnej, w: Przemiany techniki dźwiękowej, stylu i estetyki w polskiej muzyce lat 70., red. L. Polony, Kraków 1986.
Robinson R., Studies in Penderecki, vol. 2, Princeton–New Jersey 2003.
Sacrum i sztuka, Materiały z konferencji KUL Kościół a sztuka współczesna, red. N. Cieślińska, Kraków 1986.
Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
Tomaszewski M., Penderecki. Bunt i wyzwolenie, t. 1: Rozpętanie żywiołów, Kraków 2008 (Kompozytorzy Polscy XX Wieku).
Tomaszewski M., Penderecki. Bunt i wyzwolenie, t. 2: Odzyskiwanie raju, Kraków 2009 (Kompozytorzy Polscy XX Wieku).
Tomaszewski M., Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania, w: Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej, red. M. Szoka, R.D. Golianek, Łódź 2009.
Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.
Zieliński T.A., Podstawy harmoniki nowoczesnej, Kraków 2009.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.