Wezwani. Muzycy kościelni w obliczu zmian kulturowych
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2001Słowa kluczowe:
etos pracy, muzyk kościelny, model Biffiego, uczucie, estetyka, misteriumAbstrakt
Artykuł jest próbą zdiagnozowania wybranych kulturowych i społecznych zagrożeń oraz odniesienia ich do zawodowej codzienności muzyków kościelnych w oparciu o analizę zawarta w książce Macieja Zięby OP Kłopot za kłopotem. Katolik w dryfującej Europie. Kolejno, tekst wykorzystuje model trzech głównych komponentów muzyki sakralnej: uczucia, estetyki i misterium, sformułowanego przez teologa, członka Papieskiej Akademii Teologicznej, prof. Inosa Biffiego, aby w tym modelu poszukać odpowiedzi na interesujące nas pytanie – w jaki sposób chrześcijański muzyk może planować i realizować swoją zawodową przyszłość, czy i w jaki sposób może mierzyć się z narastającymi problemami.
Bibliografia
Św. Augustyn, O porządku, II, 11, 13, tłum. W. Seńko, in: Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, p. 215–216.
Św. Augustyn, Wyznania, XII, 29, tłum. Z. Kubiak, Kraków 2002.
Biffi I., Teologiczne refleksje nad muzyką sakralną, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” 21 (2001) nr 2, p. 29–38.
Biblia pierwszego Kościoła, tłum. R. Popowski SDB, Warszawa 2021.
Błogosławione marnowanie, o Mszy świętej z Ojcem Tomaszem Kwietniem OP rozmawiają Jacek Borkowicz i Ireneusz Cieślik, Kraków 2003.
Filaber A., Prawodawstwo muzyki liturgicznej, Warszawa 1997.
Filaber A., Drogi i bezdroża muzyki liturgicznej w Polsce w świetle nowej instrukcji Episkopatu Polski, “Musica Ecclesiastica” 14 (2019), p. 71–80.
Gaxotte P., Rewolucja francuska, tłum. J. Furuhielm, Gdańsk 2001.
John Paul II, Address to those attending the convention of the Presidents of the Episcopal Commissions for the Family and Life of Europe, 13.06.2003, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/speeches/2003/june/documents/hf_jp-ii_spe_20030613_pc-family.html (10.11.2021).
Kulikowski T., Wybrane współczesne techniki kompozytorskie – możliwość zastosowania w akompa-niamencie liturgicznym, in: Psalate synetos, 2: Twórca wobec wymogów współczesnej liturgii, red. M. Kierska-Witczak, Wrocław 2019.
List Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów, “Zeszyty Niedzieli” (1999) nr 11, p. 33–34.
Maria Renata od Chrystusa CSIC, Liturgia a sztuka, Warszawa 2002.
Martin R., Kościół w kryzysie, introduction by R. Skrzypczak, Kraków 2021.
Ratzinger J., Muzyka a liturgia, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” 21 (2001) nr 2, s. 39–53.
Second Vatican Council, Constitution on the Sacred Liturgy Sacrosanctum concilium.
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 2, Warszawa 2014.
Zięba M. OP, Kłopot za kłopotem. Katolik w dryfującej Europie, Poznań 2015.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Marta Kierska-Witczak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.