Wezwani. Muzycy kościelni w obliczu zmian kulturowych
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2001Słowa kluczowe:
etos pracy, muzyk kościelny, model Biffiego, uczucie, estetyka, misteriumAbstrakt
Artykuł jest próbą zdiagnozowania wybranych kulturowych i społecznych zagrożeń oraz odniesienia ich do zawodowej codzienności muzyków kościelnych w oparciu o analizę zawarta w książce Macieja Zięby OP Kłopot za kłopotem. Katolik w dryfującej Europie. Kolejno, tekst wykorzystuje model trzech głównych komponentów muzyki sakralnej: uczucia, estetyki i misterium, sformułowanego przez teologa, członka Papieskiej Akademii Teologicznej, prof. Inosa Biffiego, aby w tym modelu poszukać odpowiedzi na interesujące nas pytanie – w jaki sposób chrześcijański muzyk może planować i realizować swoją zawodową przyszłość, czy i w jaki sposób może mierzyć się z narastającymi problemami.
Bibliografia
Św. Augustyn, O porządku, II, 11, 13, tłum. W. Seńko, in: Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, p. 215–216.
Św. Augustyn, Wyznania, XII, 29, tłum. Z. Kubiak, Kraków 2002.
Biffi I., Teologiczne refleksje nad muzyką sakralną, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” 21 (2001) nr 2, p. 29–38.
Biblia pierwszego Kościoła, tłum. R. Popowski SDB, Warszawa 2021.
Błogosławione marnowanie, o Mszy świętej z Ojcem Tomaszem Kwietniem OP rozmawiają Jacek Borkowicz i Ireneusz Cieślik, Kraków 2003.
Filaber A., Prawodawstwo muzyki liturgicznej, Warszawa 1997.
Filaber A., Drogi i bezdroża muzyki liturgicznej w Polsce w świetle nowej instrukcji Episkopatu Polski, “Musica Ecclesiastica” 14 (2019), p. 71–80.
Gaxotte P., Rewolucja francuska, tłum. J. Furuhielm, Gdańsk 2001.
John Paul II, Address to those attending the convention of the Presidents of the Episcopal Commissions for the Family and Life of Europe, 13.06.2003, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/speeches/2003/june/documents/hf_jp-ii_spe_20030613_pc-family.html (10.11.2021).
Kulikowski T., Wybrane współczesne techniki kompozytorskie – możliwość zastosowania w akompa-niamencie liturgicznym, in: Psalate synetos, 2: Twórca wobec wymogów współczesnej liturgii, red. M. Kierska-Witczak, Wrocław 2019.
List Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów, “Zeszyty Niedzieli” (1999) nr 11, p. 33–34.
Maria Renata od Chrystusa CSIC, Liturgia a sztuka, Warszawa 2002.
Martin R., Kościół w kryzysie, introduction by R. Skrzypczak, Kraków 2021.
Ratzinger J., Muzyka a liturgia, “Communio. Międzynarodowy Przegląd Teologiczny” 21 (2001) nr 2, s. 39–53.
Second Vatican Council, Constitution on the Sacred Liturgy Sacrosanctum concilium.
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 2, Warszawa 2014.
Zięba M. OP, Kłopot za kłopotem. Katolik w dryfującej Europie, Poznań 2015.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Marta Kierska-Witczak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).