Stylistyka monodyczna w utworach liturgicznych kompozytorów galicyjskich końca XIX – pierwszej połowy XX wieku
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.2003Słowa kluczowe:
Galicja, kompozytor, tradycje śpiewu kościelnego, liturgia, śpiewy, monodiaAbstrakt
Artykuł zwraca uwagę na procesy historyczno-społeczne, które wpłynęły na osobliwości rozwoju kultury ukraińskiej, w szczególności ukształtowały specyfikę życia kościelno-oświatowego i praktyki liturgiczno-chóralnej Galicji w końcu XIX i pierwszej połowie XX wieku. Podkreślano ścisłą współpracę elit duchowych i artystycznych, co zaowocowało podniesieniem poziomu edukacji artystycznej, intensyfikacją działalności licznych towarzystw chóralnych i kompozytorów. Na podstawie analizy utworów liturgicznych P. Bazhansky’ego, W. Matyuka, J. Kishakevycha, S. Liudkevycha ujawniono prerogatywy kompozycji autorskiej w wykorzystaniu stylu monodii.
Bibliografia
B. a. (Without the author), O instytutakh dlya obrazovanya and education dyakov, in: Halytska Rus, Dyakovskiy Hlas, Stanyslavov 1899, Č. 1, p. 5–7.
Antonjuk-Gural’na S., Liturgija, ukladena Stanislavom Ljudkevičem: stilistični osoblivosti, in: Naukovi zapiski Ternopil’s’kogo nacional’nogo pedagogičnogo universitetu imeni Volodimira Gnatjuka, Ternopil 2012, p. 101–109 (Mistectvoznavstvo, 1).
B. n. (Without the author), Galičanin, 1899, 14/26 sičnja, Č. 10, p. 3.
Bažans’kij P., Druga liturgija starovinnix napiviv na čotiri mišani golosi dlja sil i mistečok, Peremišl’ 1907.
Bažans’kij P., Perša liturgija starovinnix napiviv na čotiri mišani golosi dlja sil i mistečok, L’viv 1907.
Bažans’kij P., Tretja liturgija starocerkovnix napiviv na čotiri mišani golosi dlja sil i mistečok dlja mišanogo xoru, Peremišl’ 1911.
Bažans’kij P., Četverta liturgija starocerkovnix napiviv na čotiri mišani golosi dlja sil i mistečok, Peremišl’ 1911.
Gyral’na S., Muzično-stilističnij semioz Liturgij Porfirija Bažans’kogo, in: Naukovi zapiski Terno-pil’s’kogo nacional’nogo pedagogičnogo universitetu imeni Volodimira Gnatjuka, Ternopil 2013, p. 116–124 (Mistectvoznavstvo, 1).
Gural’na C., Liturgija iz Spivanika (1911) V. Matjuka ta ii vpliv na cerkovnu muzičnu kul’turu Sxidnoi Galičini, in: Mistectvoznavči zapiski, Vip. 24, Kiiv 2013, p. 40–46.
Zvaričuk Ž., Bogoslužbove xorove vikonavstvo Galičini XIX stolittja, Kiiv 2009.
Kišakevič J., Služba Boža po zaxidno-ukrains’komu cerkovno-narodn’omu napivu na mišanij xor, Duxovno-muzični tvori J. Kišakeviča, Č. 21, L’viv, bez dati, p. 32.
Kijanovs’ka L., Stil’ova evoljucija galic’koi muzičnoi kul’turi XIX-XX st., Ternopil’ 2000.
Kudrik B., Ogljad istorii ukrains’koi cerkovnoi muziki, 1: Doslidnic’ka robota, L’viv 1995, p. 8–128 (Istorija ukrains’koi muziki).
Ljudkevič C., Sprava našogo cerkovnogo spivu, “Ukrains’kij visnik” 1921, 2 serp – Čč. 150–151, p. 2–3.
Ljudkevič S., Doslidžennja, statti, recenzii, vistupi, Vip. 2, Uporjadkuvannja, redaguvannja, perekladi, primitki ta bibliografija Z. Štunder, L’viv 2000, p. 244–248.
Ljudkevič S., Liturgija: Zbirnik liturgičnix i cerkovnix pisen’ na osnovi narodnix napiviv na mišanij xor, L’viv 1922.
Popovič O., Ukrains’ke muzične žittja Peremišlja (1919–1999), Kiiv 2003.
Sirotins’ka N., Bilja vitokiv greko-vizantijs’koi gimnografii ta cerkovnoi monodii, in: Kiivs’ke muzi-koznavstvo. Kul’turologija ta mistectvoznavstvo. Zbirka statej, Vip. 36, Kiiv 2011, p. 10–18.
Tološnjak N., Sistema muzičnoi osviti v navčal’no-vixovnix zakladax «Ridnoi školi», “Musica Galiciana” (Muzika Galičini), L’viv 1999, p. 171–180.
Turula Ju., Neobxidnist’ reformuvannja liturgijnogo spivu v galic’kix greko-katolic’kix cerkvax, Ruslan, L’viv 1913.
Čerepanin M., Muzična kul’tura Galičini (druga polovina XIX – perša polovina XX st.), Kiiv 1997.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Svіtlana Huralna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.