Music in the Statutes of the Synods of the Diocese of Tarnow
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.3255Keywords:
synod, music, liturgy, Gregorian chantAbstract
The diocesan synods summoned by the Tarnów bishops among the many pastoral issues raised also spoke about the issues of singing and music in the liturgy. In the pre-Vatican II period synods showed liturgical music as an addition and decoration of the celebration, and after the Second Vatican Council, as its integral part. In synodal documents it was emphasized the glory of God and the sanctification of the faithful as important goals of liturgical music, its connection with the word, the significance of Gregorian chant and Palestrina polyphony, the sacral nature of works excluding everything secular. Great importance was attached to the existence and service of choirs and other vocal band, to the education of both priests and organists. Synods paid a lot of attention to organist issues (contract employment, pay and living conditions of church musicians).
References
[Czwarty] IV Synod Diecezji Tarnowskiej. Ad imaginem ecclesiae universalis (Lumen gentium 23), Tarnów 1982–1986.
Garnczarski S., Religijna kultura muzyczna miasta Tarnowa w latach 1786–1939, Lublin–Tarnów 2001.
Kantor R., IV Synod Diecezji Tarnowskiej, https://synodtarnow.pl/historia/iv-synod-diecezji-tarnowskiej/ (4.09.2018).
Lisowski F., Pismo do wiernych, „Currenda” 6 (1938), s. 97.
Pierwszy Synod Diecezji Tarnowskiej, 1928, Tarnów 1928.
Przemówienie Biskupa Ordynariusza na otwarcie synodu, „Currenda” 107 (1957) nr 6–7, s. 331.
Statut IV Synodu Diecezji Tarnowskiej, „Currenda” 131 (1981) nr 9–12, s. 223–224.
Trzeci Synod Diecezji Tarnowskiej, 1948, „Currenda” 107 (1957) nr 6–7, s. 331–408.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).