Dobór śpiewów w czasie mszy świętej połączonej z koronacją obrazu Matki Bożej Dzikowskiej w Chorzelowie (9.09.2017)
DOI:
https://doi.org/10.15633/10.15633/tst.43102Słowa kluczowe:
Maryja, Królowa, koronacja, śpiew, pieśni, muzyka, chór, orkiestraAbstrakt
Uroczystość koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Królowej Rodzin z Chorzelowa stanowiła zwieńczenie kultu, którym Maryja cieszy się w tym obrazie od ponad 200 lat. Śpiew i muzyka liturgiczna są ważnym elementem każdego spotkania liturgicznego. Celem niniejszego opracowania jest ukazanie różnych aspektów przygotowań w zakresie muzyki, począwszy od tematu liturgicznego celebracji, poprzez wykonawców, aż po zaplanowany repertuar pieśni. Królewskość Maryi wynika z Jej boskiego macierzyństwa oraz cierpliwego znoszenia hańby krzyża Jej Syna. Koronacja cudownego obrazu wskazywała na tematykę tekstów, a wykonawcami były połączone chóry i orkiestry. W repertuarze znalazły się pieśni ku czci Maryi Królowej, pieśni eucharystyczne przeznaczone do wspólnego śpiewania przez zgromadzenie oraz utwory chóralne z akompaniamentem orkiestry. Ich charakter dodatkowo podkreślał uroczysty nastrój tego święta wiary.
Bibliografia
Antoni Stańczyk, https://mi.pl/pl/c/Stanczyk%2C-Antoni/194 (12.03.2024).
Boże coś Polskę, https://www.dladziedzictwa.org/2021/01/22/piesn-boze-cos-polske-nazywana-jest-marsylianka-1863-r/(05.05.2024).
Dąbek Tomasz, https://tyniec.com.pl/42_tomasz-m-dabek-osb (12.03.2024).
Dürr A., Kantaty Jana Sebastiana Bacha, Lublin 2004.
Garnczarski S., Pasionek Kazimierz, w: Polish Music. Polish Composers 1918–2010, ed. by M. Podhajski, Gdańsk–Lublin 2013, s. 957–959.
Garnczarski S., Polska pieśń adwentowa w drukach od XVII do XX wieku, t. 1, Tarnów 2014.
Historia Cudownego Obrazu — Pani Ziemi Mieleckiej, https://chorzelow.diecezja.tarnow. pl/obraz/ (12.03.2024).
Józef Zawitkowski, https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Zawitkowski (24.04.2024).
Komentarze biblijne do czytań mszalnych. Święta, red. J. Homerski i in., Lublin 1981.
Kongresy eucharystyczne w Polsce, https://www.niedziela.pl/artykul/2142/Kongresy-eucharystyczne-w-Polsce (24.04.2024).
Konieczna A., Gounod Charles, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna „EFG”, t. 3, red. E. Dziębowska, Kraków 1987, s. 410–417.
Koronacja wizerunku Matki Bożej Chorzelowskiej Królowej Rodzin, Chorzelów, 9 września 2017 r., red. A. Dudek, Tarnów 2017.
Kręcidło J., Tożsamość Matki Jezusa według ewangelii synoptycznych, w: Maryja Matka Jezusa, red. J. Kręcidło, Kraków 2008, s. 13–37 (Studia Salettensia, 3).
Ks. Teofil Jarynkiewicz, „Ilustrowany Kuryer Codzienny” 9 (2018) nr 169, 23 września, s. 4.
Liturgia godzin z Janem Pawłem II i Benedyktem XVI, red. kard. S. Dziwisz, ks. J. Główczyk, ks. S. Nasiorowski, ks. P. Ptasznik, Città del Vaticano–Tarnów 2007 (Libreria Editrice Vaticana, 33).
Matka Boża Chorzelowska — Królowa Rodzin, https://www.przymierzezmaryja.pl/matka-boza-chorzelowska--krolowa-rodzin,8694,a.html (13.03.2024).
Mazurowski J., Melodye do „Zbioru X. Kellera, Pelplin 1870.
Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 2013.
Nagrobek ks. Henryk, Ludwiś, Emilia, Pertak, Ludwika Lachowiczowa, https://cmentarzlyczakowski.pl/karty-nagrobkow/nagrobek-ks-henryk-ludwis-emilia-pertak-ludwika-lachowiczowa/ (24.04.2024).
Nowak J., Maryja Królową Polski, „Łódzkie Studia Teologiczne” 29 (2020) nr 4, s. 45–56.
Pius XII, Encyklika Ad Caeli Reginam, „Acta Apostolicae Sedis” 46 (1954), s. 625–640.
Rams A., Pani ziemi mieleckiej w królewskiej koronie, „Currenda: pismo urzędowe Diecezji Tarnowskiej” 167 (2017) nr 4, s. 620–623.
Romanowski Leon Bożawola, https://genealogia.okiem.pl/artykul/16095/romanowski-leon-bozawola (24.04.2024).
Rosik M., Cierpienie Maryi w Nowym Testamencie, „Salvatoris Mater” 6 (2004) nr 2, s. 11–22.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny. Wyd. jubileuszowe (1878–1928), Kraków 1928.
Śpiewniczek młodzieży polskiej: zawierający dawne i nowsze pieśni z muzyką na 1, 2 i 3 głosy, z. 1–3, oprac. W. Świerczek, Kraków 1917.
Władimir Wawiłow, https://www.last.fm/pl/music/W%C5%82adimir+Wawi%C5%82ow/+wiki (05.05.2024).
Zbiór mszy o Najświętszej Maryi Pannie, Poznań 1998.
Zbiór pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego, red. S. Keller, Pelplin 1871.
Żywica Z., Rozumna służba a odnowiony umysł w świetle Rz 12,1–2, „Collectanea Theologica” 88 (2018) nr 1, s. 5–21, https://doi.org/10.21697/ct.2018.88.1.01.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).