Muzyka w statutach synodów diecezji tarnowskiej
DOI:
https://doi.org/10.15633/tst.3255Słowa kluczowe:
synod, muzyka, liturgia, chorał gregoriańskiAbstrakt
Zwoływane przez biskupów tarnowskich synody diecezjalne wśród wielu poruszanych zagadnień pastoralnych wypowiadały się też w kwestiach śpiewu i muzyki w liturgii. W okresie przedsoborowym ukazywały muzykę liturgiczną jako ozdobę celebracji, a po Soborze Watykańskim II jako jej integralną część. Podkreślano w dokumentach synodalnych chwałę Bożą i uświęcenie wiernych jako istotne cele muzyki liturgicznej, jej powiązanie ze słowem, znaczenie chorału gregoriańskiego oraz polifonii palestrinowskiej, sakralny charakter wyłączjący wszystko, co świeckie. Dużą wagę przywiązywano do istnienia i posługi chórów i innych zespołów wokalnych, do wykształcenia zarówno duszpasterzy, jak i organistów. Wiele uwagi synody poświęciły kwestiom organistowskim (zatrudnienie na umowę, warunki płacowe i bytowe muzyków kościelnych).
Bibliografia
[Czwarty] IV Synod Diecezji Tarnowskiej. Ad imaginem ecclesiae universalis (Lumen gentium 23), Tarnów 1982–1986.
Garnczarski S., Religijna kultura muzyczna miasta Tarnowa w latach 1786–1939, Lublin–Tarnów 2001.
Kantor R., IV Synod Diecezji Tarnowskiej, https://synodtarnow.pl/historia/iv-synod-diecezji-tarnowskiej/ (4.09.2018).
Lisowski F., Pismo do wiernych, „Currenda” 6 (1938), s. 97.
Pierwszy Synod Diecezji Tarnowskiej, 1928, Tarnów 1928.
Przemówienie Biskupa Ordynariusza na otwarcie synodu, „Currenda” 107 (1957) nr 6–7, s. 331.
Statut IV Synodu Diecezji Tarnowskiej, „Currenda” 131 (1981) nr 9–12, s. 223–224.
Trzeci Synod Diecezji Tarnowskiej, 1948, „Currenda” 107 (1957) nr 6–7, s. 331–408.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.