Kryteria dopuszczalności utworów muzycznych do liturgii w nauczaniu Kościoła po Vaticanum II
DOI:
https://doi.org/10.15633/10.15633/tst.43103Słowa kluczowe:
muzyka sakralna, muzyka liturgiczna, kryteria dopuszczalności, liturgiaAbstrakt
Autor artykułu bada kryteria dopuszczalności utworów muzycznych do liturgii, które są dostępne w nauczaniu Kościoła katolickiego począwszy od Soboru Watykańskiego II. Stara się odpowiedzieć na pytanie: co decyduje o tym, że dane formy chorały gregoriańskiego, sakralnego śpiewu ludowego, muzyki wokalnej (chóralnej i solowej), jak również muzyki instrumentalnej są akceptowane w liturgii, a inne nie. Wobec pojawiającej się w liturgii wzrastającej liczby utworów o wątpliwej wartości sakralnej, a nawet świeckiej, odnalezienie tych kryteriów i ich przypomnienie wydaje się koniecznością, aby liturgia nie zatraciła swojego charakteru sakralnego.
Bibliografia
Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II, w: Prawodawstwo muzyki liturgicznej, red. A. Filaber, Warszawa 1997, s. 82–90.
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej, www.episkopat.pl/instrukcja-konferencji-episkopatu-polski-o-muzyce-koscielnej (08.03.2022).
Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia, 17.04.2003.
Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego, Poznań 2006.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2017.
Sinka T., Zarys liturgiki, Kraków 1997.
Sobór Watykański II, Konstytucja Sacrosanctum Concilium, 4.12.1963.
Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.
Śpiewnik liturgiczny, red. K. Mrowiec, Lublin 1991.
Święta Kongregacja Kultu Bożego, Instrukcja Liturgicae instaurationes, 5.09.1970.
Święta Kongregacja Obrzędów, Instrukcja Musicam sacram, 5.03.1967.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.