Criteria for the admissibility of musical works for the liturgy in teaching Church after Vatican II
DOI:
https://doi.org/10.15633/10.15633/tst.43103Keywords:
sacred music, liturgical music, admissibility criteria, liturgyAbstract
The article searches for the criteria of admissibility of musical works to the liturgy available in the teaching of the Catholic Church since the Second Vatican Council. It attempts at answering the question of what determines the fact that certain forms of Gregorian chant, sacred folk singing, choral and solo vocal music as well as instrumental music can be admitted to the liturgy while other forms cannot. In view of quite a large number of chants of doubtful sacred or even secular value appearing in the liturgy, defining these criteria and recalling them seems to be a necessity so that the liturgy does not lose its sacred character.
References
Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II, w: Prawodawstwo muzyki liturgicznej, red. A. Filaber, Warszawa 1997, s. 82–90.
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej, www.episkopat.pl/instrukcja-konferencji-episkopatu-polski-o-muzyce-koscielnej (08.03.2022).
Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia, 17.04.2003.
Ogólne wprowadzenie do mszału rzymskiego, Poznań 2006.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000.
Siedlecki J., Śpiewnik kościelny, Kraków 2017.
Sinka T., Zarys liturgiki, Kraków 1997.
Sobór Watykański II, Konstytucja Sacrosanctum Concilium, 4.12.1963.
Waloszek J., Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997.
Śpiewnik liturgiczny, red. K. Mrowiec, Lublin 1991.
Święta Kongregacja Kultu Bożego, Instrukcja Liturgicae instaurationes, 5.09.1970.
Święta Kongregacja Obrzędów, Instrukcja Musicam sacram, 5.03.1967.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).