Saints and heroes: Ukrainian hagiographical narratives of the first half of the 17th century between Rome, Constantinople and Moscow
DOI:
https://doi.org/10.15633/tes.06401Słowa kluczowe:
Kyiv, the Orthodox Church, saints, hagiography, historiography, polemicsAbstrakt
No other period in the history of the Kyiv Orthodox Metropolis gives rise to such contradictory opinions as to the history of the first half of the 17th century. The struggle to preserve the Orthodox identity after signing of the Union of Brest in 1596 and the need to represent the Orthodox way of salvation in anti-Catholic polemics sparked a keen interest in the idea of holiness and saints. This interest, however, did not trigger the canonization of contemporary figures, but rather a reminder of the former hagiographic and historical heritage.Bibliografia
Abramovyč D., Kyievo-Peczers’kyi Pateryk: vstup, tekst, prymitky, Kyiiv 1930.
Aleksandrovyč V., The Will and Testament of Afanasij Kal’nofojskyj, «Harvard Ukrainian Studies» 1991, vol. XV, no. 3–4, pp. 415–428.
Anfologion, Kiev 1619.
Bibliotekos rankraščių skyrius Lietuvos mokslų akademijos Vrublevskių biblioteka, f. 9, № 684–686.
Berezenko B., Tainopys Pamvo Beryndy in Ukraiins’ka pysemnist’ ta mova v manuskryptakh I drukarstvi [in:] Materialy 3-ii ta 4-ii naukovo-praktychnykh konferencii, Kyiiv 2014, pp. 98–102.
Bodlean Libriry. Inc., Blockbooks, woodcut and metalcut single sheets, Russkaia pravoslavnaia tserkov’ Arch. B b.4.
Bulychev A.A., O posol’stve vlastei Kievo-Pecherskoi Lavry v Moskvu v 1619 g. [in:] Pravoslavie Ukrainy i Moskovskoi Rusi v XV–XVII vekakh: obshchee i razlichnoe, Moskva 2012.
Gustynskaia letopis’ [in:] Polnoe sobranie russkikh letopisey, vol. 40, V. Kuchkin (ed.), Sankt-Peterburg 2003.
Hotz R., Sakramente- im Wechsenspiel zwischen Ost und West, Zürich–Köln 1979.
Instytut rukopysu Natsionalnoyi biblioteky Ukrayiny im. V. Vernads’kogo, ДА, П-556.
Kalnofoyski A., Teraturgima lubo cuda, ktore byly tak w samym… Monastyru… Kiiowskim, Kijow 1638.
Kappeler A., Die Ukraine zwischen West und Ost. Überlegungen eines Historikers [in:] Sprache und Literatur der Ukraine zwischen Ost und West, J. von Besters-Dilger, M. Moser, S. Simonek (Hrsg.), Bern–Berlin–Bruxelles 2000, pp. 9–15.
Kniga Stepennaia carskogo rodosloviia [in:] Polnoe sobranie russkikh letopisey, vol. 21, part 1, Sankt-Peterburg 1907.
Kopystenskii Z., Palinodiia in Russkaia Istoricheskaia Biblioteka, vol. 4: Pamiatniki polemiceskoi literatury v Zapadnoi Rusi, part 1, Sankt-Peterburg 1878.
Kossow S., Paterikon abo Zywoty SS. Oycow Pieczarskich, Kijów 1635.
Kreuza L., Obrona iedności cerkiewnej, Wilno 1617.
Letopis’ po Ipatskomu spisku, Sankt-Peterburg 1871.
Liuta T., Sakral’na topografiia Kyieva za Afanasiiem Kalnofoiskym, “Kyiivska starovyna” 2005, № 5, pp. 117–128.
Loseva O.V., Zhytiia russkikh sviatykh v sostave russkikh prologov XII – pervoi treti XV vekov, Мoskva 2009.
Łużny R., Kossów (Kosów, Kossow) Sylwester [in:] Polski słownik biograficzny, t. 14, Wrocław 1968–1969, p. 326.
Malyshevskii I., Skazanie o poseshchenii russkoi strany siatym apostolom Andreem, «Trudy Kievskoi dukhovnoi akademii» 1888, Т. 2, № 6, pp. 1–350.
Mironowicz A., Sylwester Kossow. Biskup białoruski, metropolita kijowski, Białystok 1999.
Naumow A., Święci lokalni w myśli kijowskiej pierwszej połowy XVII wieku [in:] Ars Graeca – Ars Latina. Studia dedykowane Profesor Annie Różyckiej-Bryzek, W. Bałus et al. (red.), Kraków 2001, pp. 199–206.
Nemenskiy O., Traktovki kreshchenija Rusi v polemicheskoj literature Zapadnoj Rusi pervoj poloviny XVII veka [in:] Ranneje srednevekovje glazami Pozdnego srednevekovja i Rannego Novogo vremeni, Moskva 2006, pp. 57–61.
Plokhii S., Nalyvaikova vira: kozactvo ta religiia v ranniomodernii Ukraiini, Kyiiv 2006.
Preobrazhenskii A.S., Vladimir (Vasilii) Sviatoslavich [in:] Pravoslavnaia encyklopediia, Moskva 2004, vol. 8, pp. 690–718.
Psaltyr’ s vossledovaniem, Kiev 1643.
Rudnytsky I.L., Ukraine between East and West [in:] Das östliche Mittleuropa in Geschichte und Gegenwart, Wiesbaden 1966, pp. 163–169.
Sevcenko I., Ukraine between East and West. Essays on Cultural History to the Early Eighteenth Century, Edmonton–Toronto 1996.
Sinopsis [Kiev 1681], Facsimile mit einer Einleitung H. Rothe, Köln 1983.
Sirenov A.V., Stepennaia kniga i russkaia istoricheskaia mysl’ XVI–XVIII vv., Moskva–Sankt-Peterburg 2010.
Spasskii Sergii, Polnyi mesiaceslov Vostoka, vol. II, Moskva 1876.
Stryjkowski M., Kronika polska, litewska, żmudzka i wszystkiej Rusі, Królewiec 1582.
Sysyn F.E., Between Poland and the Ukraine: The Dilemma of Adam Kysil, 1600–1653, Cambridge, MA 1985.
The Travels of Macarius, Patriarch of Antioch: Written by his Attendant Archdeacon, Paul of Aleppo, in Arabic, F.C. Belfour (transl.), London 1833.
Voitovych L., Kniazha doba: portrety elity, Bila Cerkva 2006.
Zapysky sviatytelia Petra Mohyly, uporiadkuvannia І.V. Zhylenko, Kyiiv 2011.
Zatyliuk I., Gramota Andriia Boholiubs’kogo Kyievo-Pechers’komu monastyriu, “Ruthenica” 2008, vol. VII, pp. 215–235.
Zatyliuk I., Mynule Rusi u kyiivs’kykh tvorakh XVII stolittia: teksty, avtory, chytachi, dysertaciia… kandydata istorychnykh nauk, Kyiiv 2013.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Nataliia Sinkevych
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).