Kontrowersje wokół rozstrzygnięć sumienia Tomasza More’a
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.1130Słowa kluczowe:
Thomas More, conscience, King Henry VIII, Utopia, prison epistles, English ReformationAbstrakt
The article is an attempt to discover the mysterious conscience of Thomas More, his motives and intentions, which for many have been and are still completely incomprehensible, as well as to show the value of conscience in decision making. A specific consideration is the way in which Thomas More understands the inner voice of conscience, and as referring to the realm of political beliefs and principles according to which he lived. Was he more loser politician or saint statesman and a pattern of respect for the inviolable rules? Moreover, his example shows that faithfulness to God’s internal voice may become more precious than life. Without a doubt, the words and deeds of Thomas are a kind of mystery to of his conscience. He also recognizes his restraint in expressing what made the conscience of his own beliefs. Without a doubt, More felt the need to absolute obligation in doing so, and not a different decision, regardless of the consequences. In his social position and an office which he held, there was no place to be against the rules. The situation in which he found himself became a great challenge for him and successfully performed its duty. He faced death, clearly expressing the truth, bearing in his heart, that he was obliged in conscience to refuse to take the oath, because the authority of the Church is beyond the authority of the king.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Wojciech Medwid
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).