Der Gott des Da-zwischen
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.4045Słowa kluczowe:
ontologia, ontologia trynitarna, ontologia relacyjna, charyzmat jedności, Trójca Święta, wydarzenie troiste, Lubich Chiara, Hemmerle KlausAbstrakt
W oparciu o tezy ontologii trynitarnej Klausa Hemmerlego i duchowość Chiary Lubich artykuł pokazuje praktyczne konsekwencje ontologii relacyjnej. Jego treścią są następujące zagadnienia: istota ontologii i jej podstawowe założenia, „charyzmat jedności” i jego przekształcenie w ontologię trynitarną, doniosłość „tego, co pomiędzy” dla adekwatnego rozumienia Boga i rzeczywistości.
Bibliografia
Augustinus, De Trinitate, in: S. Aurelii Augustini Opera omnia, t. 8, ed. J.-P. Migne, Parisiis 1841, Sp. 819–1098 (Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, 42).
Hemmele K., Thesen zu einer trinitarischen Ontologie, Einsiedeln 1976.
Hemmerle K., L’ontologia del „Paradiso” ’49, „Sophia: Ricerche su i fondamenti e la correlazione dei saperi” 6 (2014) no 2, S. 127–137.
Hemmerle K., Unser Lebensraum – der dreieine Gott, „Das Prisma“ 1 (1994), S. 17–23.
Körner B., Il Dio dell’in-mezzo, „Sophia: Ricerche su i fondamenti e la correlazione dei saperi“ 8 (2016) no 2, S. 61–71.
Lubich Ch., Bis wir alle eins sein werden, München 198312.
Lubich Ch., Die Welt wird eins. Franca Zambonini im Gespräch mit der Gründerin der Fokolar-Bewegung, München 1991.
Rombach H., Strukturontologie. Eine Phänomenologie der Freiheit, Freiburg–München 19882.
Strawson P. F., Einzelding und logisches Subjekt, Stuttgart 1972.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.