Pewna krytyka teologii naturalnej

Autor

  • Adam Olszewski Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/acr.963

Słowa kluczowe:

objawienie, teologia naturalna, teologia apofatyczna, negacja, poznanie Boga

Abstrakt

W artykule sformułowano argument, którego zadaniem było zakwestionowanie teologii naturalnej jako samodzielnej dyscypliny oraz wskazanie, że objawienie Boga jest konieczne, by o Nim mówić i w Niego wierzyć.

Bibliografia

Andrzejuk I., „Drogi” św. Tomasza z Akwinu jako próba zastosowania metafizyki w tradycyjnej problematyce dochodzenia do istnienia Boga, draft.

Buijs J. A., The negative theology of Maimonides and Aquinas, „Review of Metaphysics” 41 (1988), s. 723–738.

Dłubacz W., Teologia naturalna, słownik Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu.

Dowody ontologiczne, red. S. Wszołek, Kraków 2011.

Duží M., Dowody ontologiczne św. Anzelma, [w:] Dowody ontologiczne, red. S. Wszołek, Kraków 2011, s. 35–68.

Duží M., Jespersen B., Materna P., Procedural semantics for hyperintensional logic, Dordrech 2010.

Gębura B., Two criticism of natural theology, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 2014 nr 54, s. 127–154.

Gierulanka D., O swoistości poznania matematycznego, Warszawa 1962.

Katechizm Kościoła katolickiego, Pallottinum 1994.

Machery E., Doing without concepts, Oxford 2009.

Margolis E., Laurence S., Concepts, [w:] The Stanford encyclopedia of philosophy, ed. E. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/entries/concepts/ (1.02.2015).

Pownuk A., Zastosowanie teorii zbiorów rozmytych do oceny niezawodności konstrukcji budowlanych, Gliwice 2001, http://fbc.pionier.net.pl/id/oai:delibra.bg.polsl.pl:2578 (1.02 2015).

Świrydowicz K., Podstawy logiki modalnej, Poznań 2004.

Tkaczyk M., Czy „ratio Anselmi” jest poprawnym wnioskowaniem?, [w:] Dowody ontologiczne, red. S. Wszołek, Kraków 2011, s. 86–110.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-15

Numer

Dział

Filozofia