Arguments for the non-existence of God considering the Trinitarian theo-ontology
DOI:
https://doi.org/10.15633/acr.2023Keywords:
atheism, theism, Trinitarian dogma, theo-ontology, existenceAbstract
The analysis of arguments for non-existence of God shows, that they touch, on different levels, the metaphysical questions. Some of them assume openly another metaphysical model than that used by theists. The others seem to not touch directly the metaphysical questions, but they remain in another sphere, for example in the existential one. However, they also participate somehow in the metaphysics, which implies that they presume a specific image of God and a specific ontological model that differs very often from the theistic model.Nonetheless, even when the presumed metaphysics agrees with the theistic view, i.e. when the arguments are favourable for the philosophical Absolute, it does not mean that such arguments are also valuable in relation to one God in three Persons. The Trinitarian dogma describes the very essence of God, so it determines a specific metaphysical model in the creative model. Having in mind this relationship, the present article analyses the atheistic arguments in the light of theo-ontology, asking whether they fit to its model.
References
Baszczak B., Dotykanie egzystencji. Jeana-Luca Nancy’ego filozofia dekonstrukcji, Kraków 2016.
Bernard C. A., La Prière chrétienne. Étude théologique, Paris 1967.
Chimirri G., Teologia del nichilismo. I vuoti dell’uomo e la fondazione metafisica dei valori, Milano 2012.
Dawkins R., Bóg urojony, przeł. P. Szwajcer, Warszawa 2007.
Edwards D., Jak działa Bóg?, przeł. M. Chojnacki, Kraków 2013.
Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, przeł. J. Trawa, Wrocław 2009.
James I., Nowa filozofia francuska, przeł. J. Bednarek, P. Juskowiak, Warszawa 2014.
Jaroszyński P., Meandry neoplatonizmu, „Człowiek w Kulturze” 13 (2000), s. 97–107.
Kowalczyk D., Teologiczna koncepcja uczestnictwa chrześcijanina w życiu trynitarnym według Hansa Ursa von Balthasara, „Warszawskie Studia Teologiczne” 17 (2004), s. 89–108.
Kunzmann P., Metamorfozy neoplatonizmu, „Poznańskie Studia Teologiczne” 22 (2008), s. 203–214.
Kupczak J., Teologiczna semantyka płci, Kraków 2013.
Levering M., Pismo Święte i metafizyka. Tomasz z Akwinu i odnowa teologii trynitarnej, przeł. M. Romanek, Kraków 2016.
Martelet G., Odnalezione życie wieczne, przeł. M. Krzeprowska, Kraków 2000.
Nancy J.-L., Être singulier pluriel, Paris 2013.
Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu. Sto lat dyskusji na temat Boga, przeł. A. Turowiczowa, Paryż 1980.
Nietzsche F., Antychryst, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.
Pabjan T., Nieinterwencjonistyczny model działania Boga w świecie przyrody, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 35 (2016) nr 1, s. 33–49.
Pabjan T., Anatomia konfliktu. Między nowym ateizmem a teologią nauki, Kraków 2016.
Pelikan J. J., Powstanie wspólnej tradycji (100–600), przeł. M. Höffner, Kraków 2008.
Piotrowski E., Teodramat. Dramatyczna soteriologia Hansa Ursa von Belthasara, Kraków 1999.
Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, przeł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987.
Rożdżeński R., Ateizm, czyli wiara negatywna. Ateistyczne przeświadczenia z perspektywy pytań granicznych, Kraków 2016.
Sartre J. P., L’être et le néant. Essai d’ontologie phénoménologique, Paris 2001.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele „Gaudium et spes”, [w:] Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002, s. 526–606.
Sokolowski R., Bóg wiary i rozumu. Postawy chrześcijańskiej teologii, przeł. M. Romanek, Kraków 2015.
Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003.
Szwarc K., Wewnątrztrynitarna kenoza Boga źródłem i możliwością kenozy człowieka w świetle teologii Hansa Ursa von Balthasara, „Warszawskie Studia Teologiczne” 27 (2011) nr 2, s. 351–364.
Wąsek D., Aspekty językowe sporu o istnienie Boga, „Logos i Ethos” 31 (2011) nr 2, s. 61–73.
Weinandy T. G., Czy Bóg cierpi?, przeł. J. Majewski, Kraków 2003.
Woźniak R. J., Metafizyka i Trójca. Teo-ontologia trynitarna pomiędzy apofatyką i katafatyką, [w:] Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, red. R. J. Woźniak, Kraków 2008, s. 270–304.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author declares that he owns the copyright to the work (article) and that it is not limited in the scope covered by the above declaration and that the work (article) is an original work and does not infringe the copyright of other persons.
The author allows the Pontifical University of John Paul II in Krakow to use the paper free of charge, non-exclusive and unlimited in time by, i.e.:
– keeping in records and reproduction of the copies of the work using printing, reprography, magnetic recording and digital technology;
– trade in the original or copies on which the work has been recorded (introduction to the market, lending or rental of the original or copies, public exhibition, display, as well as making the work available to the public in such a way that everyone can have access to it in a place and at a time chosen by them);
– inclusion of the work in a collective work;
– granting by the Pontifical University of John Paul II in Krakow a Creative Commons Sub-licence Authorship Recognition-Non-commercial Use-No Subsidiaries 3.0 Poland
The Pontifical University of John Paul II in Krakow makes the work available on the Magazine Platform of the university under the Creative Commons Attribution-Non-commercial Use-No Subsidiary Works 3.0 Poland license.
Thus, it entitles all interested parties to use the work under the following conditions:
- the author and the title of the work will be given,
- the place of publication (journal title and internet address of the originally published work) will be indicated,
- the work will be distributed in a non-commercial manner,
- no dependent works will be created.