Memoriał metropolity lwowskiego obrządku łacińskiego Józefa Bilczewskiego o relacjach ukraińsko-polskich w Galicji (Małopolsce) w latach 1914-1920
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.1264Słowa kluczowe:
memoriał, metropolita lwowski, Józef BilczewskiAbstrakt
Okres I wojny światowej, a u jej końca zbrojny konflikt ukraińsko-polski 1918/1919 oraz inwazja bolszewicka na Polskę 1920 r., stawiały nowe wyzwania nie tylko przed polską racją stanu, ale również przed Kościołem katolickim. Sytuacja była o tyle skomplikowana, że w drugim dziesięcioleciu XX wieku na terenie Galicji (Małopolski) Wschodniej nawarstwiały się wielorakie i najczęściej przeciwstawne tendencje różnych grup etnicznych, doktryn społecznopolitycznych oraz koncepcji państwowo twórczych. Zjawiska te szczególnie ostro występowały na styku interesów społeczeństwa polskiego i żywiącego nadzieję na zbudowanie własnej państwowości narodu ukraińskiego. Ponieważ szczególną żywotność przejawiał wtedy nadal wielowiekowy stereotyp Polak - wyznawca Kościoła rzymskokatolickiego, Ukrainiec - członek Cerkwi Wschodniej, nic więc dziwnego, iż wspomniane problemy siłą rzeczy angażowały pasterzy i wiernych obu tych wspólnot religijnych.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Józef Wołczański
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).