Para obrazów retabulum ołtarzowego ze scenami legend o św. Mikołaju w zbiorach Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie

Autor

  • Paulina Chełmecka Muzeum Narodowe w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/

Słowa kluczowe:

poliptyk, tryptyk, Św. Mikołaj z Bari, malarstwo tablicowe, Warsztat Mistrza Tryptyku z Klimkówki, cuda św. Mikołaja, Ocalenie rozbitków, Biczowanie figury św. Mikołaja

Abstrakt

W kolekcji Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie znajduje się para skrzydeł retabulum ołtarzowego przedstawiających wątki hagiograficzne związane ze św. Mikołajem z Bari. Do zbiorów trafiły z miejscowości Rzepiennik Biskupi, położonej w okolicach Krosna. Stanowią przykład późnogotyckiego malarstwa tablicowego powstającego w prowincjonalnych warsztatach małopolskich w pierwszej połowie XVI wieku.

Sceny Ocalenie rozbitków na tonącym statku oraz Biczowanie posągu św. Mikołaja ukazane na owych skrzydłach, odnoszą się do cudotwórczej działalności św. Mikołaja. Ich pierwowzorem był zapewne tekst Złotej Legendy Jakuba de Voragine, cieszący się od XIII wieku wielką popularnością i stanowiący źródło częstych inspiracji ikonograficznych.

Tematyka, stylistyka oraz proweniencja obrazów pozwalają wysunąć przypuszczenie, iż pochodzą z nieistniejącego retabulum św. Mikołaja znajdującego się być może w jednym z Rzepiennickich kościołów. Ołtarz ten przyporządkowany został kręgowi Warsztatu Mistrza Tryptyku z Klimkówki, którego działalność związana jest z Krosnem i okolicami. Malarzem, którego łączy się z tą pracownią jest tzw. malarz Andrzej działający w Krośnie w pierwszej połowie XVI wieku. Jego twórczość charakteryzują wpływy między innymi malarstwa i grafiki południowoniemieckiej, z którymi najprawdopodobniej zetknął się w środowisku krakowskim.

Opublikowane

2024-02-23

Numer

Dział

Commentationes et dissertationes

Podobne artykuły

1-10 z 163

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.