Aleksander Bocheński a realizm polityczny – zarys problemu
DOI:
https://doi.org/10.15633/fhc.3962Słowa kluczowe:
Aleksander Bocheński, myśl polityczna, publicystyka, realizm polityczny, Stowarzyszenie „PAX”Abstrakt
Realizm polityczny jest pojęciem trudnym w definicji. Pomocna może być w tym przypadku analiza specyficznych przykładów. Niniejszy tekst dotyczy problemu realizmu w myśli politycznej Aleksandra Bocheńskiego. Wyrażana przez publicystykę, ulegała znamiennej ewolucji. Przed 1939 r. był on rzecznikiem Polski „mocarstwowej”, podczas wojny snuł plany kolaboracji z Niemcami, po 1945 r. był apologetą Polski Ludowej, broniąc jej także w III Rzeczypospolitej. Bocheński szukał politycznego realizmu, nie oznacza to jednak, że zawsze udało mu się pozostać w tym nurcie refleksji o polityce.Bibliografia
Bocheński A., Dzieje głupoty w Polsce. Pamflety dziejopisarskie, Warsaw 1947.
Bocheński A., Rozmyślania o polityce polskiej, Warsaw 1987.
Dudek A., Pytel G., Bolesław Piasecki. Próba biografii politycznej, London 1990.
Friszke A., Między wojną a więzieniem 1945–1953. Młoda inteligencja katolicka, Warsaw 2015.
Kimla P., Historycy-politycy jako źródło realizmu politycznego. Tukidydes – Polibiusz – Machiavelli, Krakow 2009.
Kloczkowski J., Szułdrzyński M. (ed.), Patriotyzm i zdrada. Granice realizmu i idealizmu w polityce i myśli polskiej, ed. J. Kloczkowski, M. Szułdrzyński, Krakow 2008.
Król M., Style politycznego myślenia. Wokół „Buntu Młodych” i „Polityki”, Paris 1979.
Morgenthau H.J., Polityka między narodami. Walka o potęgę i pokój, Warsaw 2010.
Mozgol R., Ryzykowna gra. Jak Aleksander Bocheński przyczynił się do powstania „Dziś i Jutro”, “Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej”, no. 4 (2007).
Rękas K., Sapere auso – wspomnienie o śp. Aleksandrze Bocheńskim (1904–2001), “Pro Fide Rege et Lege”, no. 1 (2001).
Sikorski T., Wątor A. (ed.), Marzyciele i realiści. O roli tradycji w polskiej myśli politycznej od upadku Powstania Styczniowego do XXI wieku, Szczecin 2009.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Ariel Orzełek

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i identyfikator DOI oryginalnie opublikowanego utworu).