Wolność słowa w totalnej sieci
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.3481Słowa kluczowe:
wolność słowa, filozofia komunikacji, ICT, opinia publiczna, komunikacja politycznaAbstrakt
Problem wolności słowa zwracał uwagę myślicieli od samego początku naszej cywilizacji, ale dopiero we współczesnym wieku stał się centralnym zagadnieniem zarówno w filozofii teoretycznej, jak i praktykach społecznych, które miały na celu organizowanie racjonalnej wspólnoty politycznej. Wolność słowa jest nie tylko kwestią prywatnego prawa jednostki, ale także jednym z podstawowych warunków prawidłowego funkcjonowania sfery publicznej. Po drugie, przestrzeń wzajemnej komunikacji przeszła przez ostatnie dziesięciolecia znaczące zmiany, których wciąż doświadczamy. Współczesny odbiorca mediów żyje w McLuhanowskiej „globalnej wiosce”, w której możliwości dostępu do informacji, przechowywania ich, analizowania i wymiany wydają się nieograniczone. Jednak równolegle do tych możliwości pojawiają się niezwykle realne zagrożenia: niebezpieczeństwo manipulacji przez trudne do zidentyfikowania podmioty medialne, a także zjawisko nadmiernych „szumów informacyjnych” oraz niemożność odróżnienia tego faktu od kreacji informacyjnej. Celem artykułu jest prezentacja idei wolności słowa w ujęciu teoretycznym oraz prezentacja jednego studium przypadku, które wymyka się standardowym zachowaniom medialnym.
Bibliografia
Dogson L., Trolle są zmorą w internecie. Zbadano, kim są naprawdę, https://businessinsider.com.pl/media/internet/kim-jest-troll-internetowy-portretpsychologiczny/
zwn8e33 (8.10.2019).
Godzic W., „Money listens” kontra „money speaks”, czyli jak celebryci komunikują się z nami (jeśli się komunikują), https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2864/1/Wies%C5%82aw%20Godzic%20%20Money%20listens%20kontra%20money%20speaks%2C%20czyli%20jak%20celebryci%20%20komunikuj%C4%85%20si%C4%99%2C%20je%C5%9Bli%20si%C4%99%20komunikuj%C4%85.pdf (8.10.2019).
Hayek F. von, Konstytucja wolności, tłum. J. Stawiński, Warszawa 2006.
Hepp A., Hjavard S., Lundby K., Mediatization: Theorising the Interplay between Media, Culture and Society, „Media, Culture and Society” 37 (2015) no. 2, s. 314–322.
Nieć M., Koncepcja „czwartego stanu” Edmunda Burke’a podana przez Thomasa Carlyle’a. Refleksje o polityce i komunikowaniu, „Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego” 28 (2014) nr 2, s. 321–340.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka w: Wybor dokumentow prawa międzynarodowego
dotyczących praw człowieka, red. M. Zubik, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008.
Tapscott D., Grown up Digital: How the Net Generation Is Changing the World, New York 2009.
Toffler A., Trzecia fala, tłum. E. Wojdyłło, Poznań 1997.
Tomaszek K., Stalker – psychologiczna charakterystyka sprawców przestępstw „uporczywego nękania, „Studia z Psychologii w KUL” 18 (2012), s. 135–156.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
W kwestii praw autorskich obowiązują następujące zasady:
1. Twórca oświadcza, że służą mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
2. Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
3. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).