Umiarkowana pochwała klasycyzmu
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2338Słowa kluczowe:
umiar, umiarkowanie, klasycyzm, romantyzmAbstrakt
Artykuł jest poświęcony relacji między pięknem i umiarem w estetyce klasycyzmu i romantyzmu. Dobierając przykłady, staram się pokazać, że umiar był kluczowym pojęciem estetyki klasycznej, a także sztuki życia w dobie antyku. W drugiej części artykułu traktuję klasycyzm i romantyzm jako paradygmatyczne postawy życiowe i staram się ocenić ich przydatność w warunkach życia współczesnego.
Słowa klucze
Bibliografia
Alberti L. B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, przeł. I. Biegańska, Warszawa 1960.
Baczko B., Hiob, mój przyjaciel. Obietnice szczęścia i nieuchronność zła, przeł. J. Niecikowski, rozdz. 12 przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2004.
Benedict R., Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 2011.
Białostocki J., Potęga piękna. O utopijnej idei L. B. Albertiego, w: J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1966.
Bocheński J. M., Podręcznik mądrości tego świata, Kraków 1992.
Bowie F., Antropologia religii. Wprowadzenie, przeł. K. Pawluś, Kraków 2008.
Gadamer, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Kraków 1993.
Honour H., Neoklasycyzm, przeł. W. Juszczak, Warszawa 1972.
Galewicz W., Z Arystotelesem przez greckie tragedie. Glosy i ilustracje do „Etyki nikomachejskiej”, Kraków 2002.
Kant I., Antropologia w ujęciu pragmatycznym, przeł. E. Drzazgowska, P. Sosnowska, wstęp A. Bobko, Warszawa 2005.
Marquard O., Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994.
Nietzsche F., Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.
Nowak W. M., Grzechy, wady, znaki naszej ułomności, w: Siedem grzechów głównych. Eseje z filozofii kultury, red. M. Żardecka‑Nowak, W. M. Nowak, Rzeszów 2014, s. 9–31.
Ossowska M., Moralność mieszczańska, Wrocław–Warszawa 1985.
Praz M., Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, przeł. K. Żaboklicki, wstęp M. Brahmer, Gdańsk 2010.
Przybylski R., Klasycyzm, czyli Prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Warszawa 1983.
Rosen Ch., Styl klasyczny: Haydn, Mozart, Beethoven, przeł. R. Augustyn, Warszawa 2014.
Rybczyński W., Dom. Krótka historia idei, przeł. K. Husarska, Warszawa 1996.
Starobinski J., 1789: emblematy rozumu, przeł. M. Ochab, Warszawa 1998.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1975.
Tatarkiewicz W., O doskonałości, Warszawa 1976.
Taylor Ch., Etyka autentyczności, przeł. A. Pawelec, Kraków 2002.
Tomaszewski M., Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Poznań 1998.
Toynbee A. J., Studium historii, skrót dokonany przez D. C. Sommervella, przeł. i przedmową opatrzył J. Marzęcki, Warszawa 2000.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.