Umiar i rozsądek lekarstwem na przesadną konsumpcję
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2344Słowa kluczowe:
Adam Rodziński, personalizm, konsumpcjonizm, wartości ponowoczesne, wygoda, przygodaAbstrakt
Artykuł stanowi próbę zastosowania myśli personalistycznej Adama Rodzińskiego w odniesieniu do problemów, jakie stawia przed nami współczesny model konsumpcyjnego życia. W pierwszej kolejności przedstawione zostają zagrożenia wynikające z niewiarygodnie szybkiego postępu technologicznego oraz zmiany mentalności współczesnych jednostek. Następne wymienione sytuacje zostają skontrastowane z nakazami etyki personalistycznej w celu odnalezienia w nich sposobów wyjścia z kryzysu, który przyniosła tak zwana „rozbuchana konsumpcja”. Celem artykułu jest próba wykazania, że personalistycznym lekarstwem na przesadną konsumpcję wcale nie jest wyrzeczenie się jej, lecz rozsądne i umiarkowane podejście do konsumowania.
Bibliografia
Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.
Bylok F., Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 19 (February 2016) No. 1, s. 55–69.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
Feifer M., Tourism in History: From Imperial Rome to the Present, New York 1996.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000.
Janoś‑Kresło M., Usługi społeczne a zrównoważony rozwój regionów, Warszawa 2008.
Kolny B., Czas wolny w świetle zrównoważonego rozwoju, „Konsumpcja i Rozwój” 2014 nr 2 (7), s. 28–38.
MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, tłum. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Warszawa 2005.
Pasikowski K., Pokusa konsumpcjonizmu w świetle personalizmu pedagogicznego, „Rozprawy Społeczne” 9 (2015) nr 4, s. 64–70.
Perczyńska A., Post‑turysta na wakacjach, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1339-post‑turysta‑na‑wakacjach.html (20.06.2016).
Rodziński A., Osoba i kultura, Warszawa 1985.
Szpunar M., Czas wolny w dobie konsumpcjonizmu i powszechnej mediatyzacji, w: Homo creator czy homo ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy, red. W. Muszyński, M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 131–140.
Timoszczyk‑Tomczak C., Czas spędzony przed komputerem i telewizorem w świadomości dzieci oraz rodziców, w: (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, red. M. Sokołowski, t. 2, Olsztyn 2007.
Wróbel M., Konsumpcjonizm a etyczna konsumpcja jako alternatywne formy kształtowania społeczeństw, „Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management” 51 (2011), s. 103–116.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Autorzy publikujący w czasopiśmie udzielają jego wydawcy zgody o następującej treści:
- Autor zachowuje autorskie prawa majątkowe do utworu, a jednocześnie udziela wydawcy czasopisma zgody na jego pierwszą publikację w wersji drukowanej i wersji online na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe oraz zgody na wykonywanie opracowań, w tym przekładów.
- Autor ma możliwość udzielania zgody niewyłącznej na opublikowanie utworu w wersji, która ukazała się w czasopiśmie (np. zamieszczenia go w repozytorium instytucjonalnym lub opublikowania w książce), wraz z informacją o jego pierwszej publikacji w czasopiśmie.
- Autor może umieścić swój utwór online (np. w repozytorium instytucjonalnym lub na swojej stronie internetowej) jeszcze przed zgłoszeniem utworu do czasopisma.