Moderation and Reason as a Remedy for Excessive Consumption

Authors

  • Barbara Żmuda-Frydrychowska Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2344

Keywords:

Adam Rodziński, personalism, consumerism, postmodern values, comfort, adventure

Abstract

The article is an attempt to use the personalist thought of Adam Rodziński on the problems posed by the contemporary model of consumerism. In the first part, the author presents the risks resulting from incredibly rapid technological progress and changes in the mentality of modern people. Then, these situations are contrasted with the dictates of personalistic ethics in order to find ways out of the crisis, which brought the so­‑called “overactive consumption”. The article attempts to show that the personalist cure for excessive consumption, it is not renunciation of it, but sensible and moderate approach to consumption.

Author Biography

  • Barbara Żmuda-Frydrychowska, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
    Barbara Żmuda-Frydrychowska – mgr, doktorantka w Katedrze Etyki Uniwersytetu Pa­pies­kiego Jana Pawła II w Krakowie. Absol­wentka studiów magisterskich na Wy­dzia­le Filozoficznym UPJPII. Od 2015 roku prze­wod­nicząca Samo­rządu Do­kto­ran­tów UPJPII. Ważniejsze publikacje: Ratio­na­­lity as a Guaran­tee of Human Dignity, w: Ra­cionálne – iracionálne, eds. P. Sucharek, O. Mar­chev­sky, Prešov 2015; Etyka zawodowa w polityce – etyczny polityk a problem brudnych rąk, w: Perspektivy profesijnej etiky, ed. V. Gluch­man, Presov 2014. Zain­te­re­so­wa­nia naukowe: etyka personalistyczna, prawa człowieka, bioetyka, etyka biznesu, etyka zawodowa oraz etyka polityki.

References

Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

Bylok F., Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 19 (February 2016) No. 1, s. 55–69.

Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.

Feifer M., Tourism in History: From Imperial Rome to the Present, New York 1996.

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000.

Janoś­‑Kresło M., Usługi społeczne a zrównoważony rozwój regionów, Warszawa 2008.

Kolny B., Czas wolny w świetle zrównoważonego rozwoju, „Konsumpcja i Rozwój” 2014 nr 2 (7), s. 28–38.

MacCannell D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, tłum. E. Klekot, A. Wieczorkiewicz, Warszawa 2005.

Pasikowski K., Pokusa konsumpcjonizmu w świetle personalizmu pedagogicznego, „Rozprawy Społeczne” 9 (2015) nr 4, s. 64–70.

Perczyńska A., Post­‑turysta na wakacjach, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1339-post­‑turysta­‑na­‑wakacjach.html (20.06.2016).

Rodziński A., Osoba i kultura, Warszawa 1985.

Szpunar M., Czas wolny w dobie konsumpcjonizmu i powszechnej mediatyzacji, w: Homo creator czy homo ludens? Twórcy – internauci – podróżnicy, red. W. Muszyński, M. Sokołowski, Toruń 2008, s. 131–140.

Timoszczyk­‑Tomczak C., Czas spędzony przed komputerem i telewizorem w świadomości dzieci oraz rodziców, w: (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, red. M. Sokołowski, t. 2, Olsztyn 2007.

Wróbel M., Konsumpcjonizm a etyczna konsumpcja jako alternatywne formy kształtowania społeczeństw, „Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management” 51 (2011), s. 103–116.

Downloads

Published

2018-02-01

Similar Articles

1-10 of 65

You may also start an advanced similarity search for this article.