The Revival of a Person in the Interpretation of Nikolay Berdyaev: Explanation of the Idea of Sobornost’ on the Example of Kabbalistic Concept about Adam Kadmon

Autor

  • Nataliya Petreshak Ukraine, L’viv Pontifical University of John Paul II in Krakow PhD student

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.4167

Słowa kluczowe:

Bierdiajew, osoba, Adam Kadmon, soborność

Abstrakt

Od wieków zadawane są pytania o to, jak można zobaczyć i rozpoznać człowieka jako osobę. Rosyjski myśliciel Nikołaj Bierdiajew, jako przedstawiciel szkoły personalistycznej, odpowiada na to pytanie przez pryzmat powołania człowieka. Rozróżnia człowieka i osobę, gdyż osoba została stworzona przez Boga, indywiduum zaś jest konstruktem społecznym. W tym upadłym świecie człowiek istnieje jako indywiduum, ale jego celem jest stać się osobą. Według Bierdiajewa człowiek poprzez swoje duchowe wyniesienie może objawić się jako osoba, ale ostatecznie jest to możliwe wyłącznie razem z innymi ludźmi. Rosyjski myśliciel łączy temat stawania się osobą z ideą „soborności”, która znajduje swoją analogię w zachodniej literaturze teologicznej w takich kategoriach, jak „kolegialność” lub „soborowość”. W swoim wyjaśnieniu tego tematu zwraca się do tradycji kabalistycznej i posiłkuje się ideą Adama Kadmona jako przykładu doskonałej jedności wszystkich bytów. Bierdiajew rozwija swoją wizję idei jedności wszelkiego stworzenia w oparciu o ideę ludzkiej twórczości i przeznaczenia człowieka. Uważa, że w duchowej jedności wszystkich bytów każdy człowiek objawia się jako osoba, co jest przede wszystkim wizją personalistycznego poglądu myśliciela.

Biogram autora

  • Nataliya Petreshak - Ukraine, L’viv Pontifical University of John Paul II in Krakow PhD student

    Nataliya Petreshak, received a degree in theology at the Ukrainian Catholic University (2010–2014), studied at the University of Leuven (Belgium) and received a Master of Arts (2014–2016), for some time studied at the Institute of Philosophy of St. Edith Stein (Spain, 2016) and the University of Pannonia (Hungary, 2017).
    Postgraduate student of the Faculty of Philosophy at the Pontifical University of John Paul II in Krakow (from 2018 to the present). The member of the internet Journal “Political Theology.” Intellectual interests: theological and philosophical anthropology, Christian mysticism, traditionalism, ethics, psychology.

Bibliografia

Arzhakovskij A., Zhurnal “Put’” (1925–1940). Pokolenie russkikh religioznykh myslitelej v emigraczii, Kiev 2000.

Berdyaev N., Czarstvo Dukha i Czarstvo Kesarya, Moskva 1995.

Berdyaev N., Filosofiya neravenstva. Pis’ma k nedrugam po socyal`noj filosofii, Berlin 1923.

Berdyaev N., Istina i otkroveniie, Sankt Petersburg 1996.

Berdyaev N., O naznachenii cheloveka. Opyt paradoksal’noj etiki, Moskva 1993.

Berdyaev N., O rabstve i svobode cheloveka. Opyt personalisticheskoj filosofii, Parizh 1939.

Berdyaev N., Smysl tvorchiestva (Opyt opravdaniya chelovieka), Moskva 1916.

Berdyaev N., Tvorchestvo i obiektivacziya (Opyt eskhatologicheskoj metafiziki), Parizh 1947.

Gromova A., Problema sobornosti v kontekste prostranstvennykh obrazov vremeni-pamyati P. A. Florenskogo, „Vestnyk KGU im. Nekrasova” (2014) 2, pp. 225–228.

Hughes R.A., Nikolai Berdyaev’s Personalism, “International Journal of Orthodox Theology” 6.3 (2015), pp. 63–80.

Osipov G., Istoriya socziologii v Zapadnoj Evrope i SShA, Moskva 2001.

Scott D., Gilbert Simondon’s Psychic and Collective Individuation. Critical Introductions and Guides, Edinburgh 2014.

Tönnies F., Community and Civil Society. Cambridge Texts in the History of Political Thought, Cambridge 2001.

Opublikowane

2021-12-16

Numer

Dział

Artykuły