Truth as Subjectivity or Subjectivity of Truth? The problem of cognition in the Dane’s philosophy

Authors

  • Katarzyna Krawerenda-Wajda Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/lie.2126

Keywords:

truth, assimilation, knowledge, action, values

Abstract

The concept of subjective truth, related to the individual, the primacy of interiority over reason, is an expression of disagreement with the understanding the individual as part of an abstract system in which individuality vanishes, freedom and a place on the inner contact with God. According to Dane, the truth as adequatio is applied only to science. Truth as the identity of thinking and being assumed adequate knowing, but it is only momentary state of the knower. That is why Climacus defines truth as such approximation. Truth as adequatio can’t be applied to the sphere of what is real, that is, to the area of spirit and existence.
Therefore, speculative knowing, which is only an approximation, is useless from the point of view of existing human. What is so subjective truth in this perspective? Human whose refer to the truth, consider it, makes this truth his own. But the same time, human reflects on his relationship to himself with the reference to the truth. This this ‘how’ is the guarantor of the ‘truthfulness’ of the truth. So the true as an assimilation has also a third element, this is the activity by the power of what was assimilated and understood. In his understanding of the truth, Climacus indicates also the relationship between axiology and subjective truth.

Author Biography

  • Katarzyna Krawerenda-Wajda, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
    Katarzyna Krawerenda­‑Wajda – absolwentka filozofii i religioznawstwa UJ. Napisała pracę doktorską: Problem rozumu u Sørena Kierkegaarda – podmiot, komunikacja, wiara. Jej zainteresowania naukowe dotyczą filozofii egzystencji, relacji wiary i rozumu w filozofii, hermeneutyki i religii oraz problemu współczesnej formuły duchowości.

References

Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2, tł. zbiorowe, Warszawa 1990.

Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX w., Kraków 1996.

Filozofia. Podstawowe pytania, red. H. Schnädelbach, tł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1995.

Frankl V., Homo patiens. Logoterapia i jej kliniczne zastosowanie. Pluralizm nauk a jedność człowieka. Człowiek wolny, tł. R. Czarnecki, Warszawa 1998.

Hegel, Nauka logiki, t. 2, tł. A. Landman, Warszawa 2011.

Inny słownik języka polskiego, t. 2, red. M. Bańko, Warszawa 2000.

Kierkegaard S., Afsluttende uvidenskabelig Efterskrift til de philosophiske Smuler, Kjøben­havn 1846.

Kierkegaard S., Albo­‑albo, tł. K. Toeplitz, Warszawa 1982.

Kierkegaard S., Dziennik (wybór), tł. A. Szwed, Lublin 2000.

Kierkegaard S., Enten – Eller: Et Livs­‑Fragment, udgivet af Victor Eremita, Anden Deel., Kjøbenhavn 1843.

Kierkegaard S., Nienaukowe zamykające post scriptum do Okruchów filozoficznych, tł. K. Toep­litz, Kęty 2011.

Kierkegard S., Okruchy filozoficzne. Chwila, tł. K. Toeplitz, Kęty 2011.

Kierkegaard S., Philosophiske Smuler, eller En Smule Philosophi Af Johannes Climacus, udgivet af S. Kierkegaard, Kopenhagen 1844.

Mackey L., Kierkegaard: A Kind of Poet, Pensylwania 1971.

Malantschuk G., Kierkegaard’s way to the truth. An Introduction to the Authorship of Søren Kierkegaard, Montreal 1987.

Pojman L., The Logic of Subjectivity: Kierkegaard’s Philosophy of Religion, Alabama 1984.

Roberts R., Thinking Subjectively, „International Journal for Philosophy of Religion” 11 (1980) nr 2, s. 71–92.

Słownik języka polskiego, t. 5, red. J. Karłowicz, Warszawa 1915.

Szwed A., Między wolnością a prawdą egzystencji. Studium myśli S. Kierkegaarda, Kęty 1999.

Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles, t. 1, tł. Z. Włodek, W. Zega, Kraków 2003.

Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, t. 2, tł. P. Bełch OP, Londyn 1963.

Westphal M., Kierkegaard and Hegel, w: The Cambridge Companion to Kierkegaard, eds. A. Hannay, G. D. Marino, Cambridge 1988.

Downloads

Published

2017-06-01

Issue

Section

Articles