Advantages and Drawbacks of Common Sense in Explaining and Understanding Social World
DOI:
https://doi.org/10.15633/lie.2340Keywords:
common sense, practical knowledge, philosophical reflection, political reflection, identityAbstract
The article attempts an analysis of the so called common sense. It points to its advantages and disadvantages for the process of social world cognition. In its first part, it concentrates on selected philosophical concepts that disprove the meaning of informal reasoning. Further, the category of common sense is presented as a threat to political thought and reflection. In its second part, the article concentrates on philosophical concepts that value the influence of practical knowledge on construing identity of an individual and human cognition.
References
Broszkiewicz P., Charlesa Sandersa Peirce’a koncepcja znaku względem Peirce’owskiego pragmatyzmu, „Słupskie Studia Filozoficzne” 2012 nr 11, s. 191–202.
Cwynar M. K., O potrzebie refleksji filozoficznej w działaniach politycznych, „Σ Ο Φ Ι Α” 15 (2015), s. 274–278.
Czerniak S., Gernota Böhmego idea końca ery Baconiańskiej, „Filozofia i Nauka” 1 (2013), s. 35–52.
Geetz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005.
Grabowska M., Potoczność w obrazie wiary w Boga na podstawie wypowiedzi współczesnych Polaków, „Słowo. Studia językoznawcze” 2014 nr 5, s. 68–81.
Gutowski P., O trzech elementach filozofii Thomasa Reida, „Roczniki Filozoficzne” 58 (2010) nr 1, s. 71–93.
Jaroszewski M. T., Filozofia egzystencji a etyka sytuacyjna Jean Paul Sartre’a, „Etyka” 7 (1970), s. 39–75.
Karpiński A., Kojkoł J., Filozofia, zarys historii, Gdynia 2001.
Kucharski D., „Common sense” jako uzasadnienie Berkeleyowskiej tezy immaterialistycznej, „Studia Philosophiae Christianae” 48 (2012) nr 2, s. 49–63.
Malewska‑Szałygin A., Zarys tradycji stosowania pojęcia „wiedza potoczna”, „Etnografia Polska” 39 (1995) z. 1–2, s. 51–63.
Mrzygłód P., Jaka filozofia na dzisiejsze czasy…? Postmodernizm?, „Perspectiva” 11 (2012) nr 2, s. 107–129.
Pobojewska A., Co to znaczy filozofować?, „Analiza i Egzystencja” 15 (2011), s. 99–117.
Rozynek M., Kilka uwag o pojęciu zdrowego rozsądku w perspektywie filozofii politycznej, „Mishellanea’’ 2004 nr 4, s. 1–12.
Szewczyk‑Kowalczyk J., Indywidualne doświadczenie, wspólnotowy sens i zdroworozsądkowa myśl potoczna w kontekście koncepcji „common sense’’, „Kultura i Wychowanie” 2011 nr 1 245–253.
Szewczyk‑Kowalczyk J., Mistyfikacja codzienności szkolnej, czyli refleksji kilka o „common sense” szkoły, „Studia Pedagogiczne” 64 (2011), s. 73–80.
Warchala J., Kategoria potoczności w języku, Katowice 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The following rules apply to copyright:
1. The author declares that he or she has full copyright to the work, and such copyright it is not limited to the extent applicable to this declaration, that the article is an original work and that it does not infringe any third-party rights.
2. The author agrees to a free-of-charge, non-exclusive and non-restricted use of the work by Pontifical University of John Paul II in Krakow i.e.:
- to record and duplicate: make copies of the work by means of printing, reprography, magnetic or digital storage;
- to circulate the original or the copies of the work (disseminate, lend or lease the original or copies thereof, publicly display, screen or make the work publicly available so that everyone is able to access it at the time and in place they wish to do so);
- to include the work in a compilation;
- the Pontifical University of John Paul II in Krakow may grant sublicenses Creative Commons Acknowledgement of authorship-Non-commercial use-Without derivative work 3.0 Poland
- the author and the title of the work will be listed,
- the place of publication (name of the periodical and an Internet link to the originally published work),
- the work will be distributed in a non-commercial way,
- no derivative works will be created.
The UPJPII Press does not waive any of its copyrights to any target group.
If you want to publish the text in Logos and Ethos, you must sign the license. However, the signing takes place at a later stage of publishing. Check the license: [license_en.pdf]