Ekologiczne wyzwania dla etyki

Autor

  • Władysław Zuziak The Pontifical University of John Paul II in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.1781

Słowa kluczowe:

ekologia, kryzys, etyka, chrześcijaństwo, antropocentryzm

Abstrakt

Artykuł jest próbą rzucenia nowego światła na ekologiczne wyzwania etyki, związane z nadmierną eksploatacją świata przez człowieka. Celem artykułu jest sformułowanie wskazówek dla skonstruowania projektu nowej etyki, która będzie w stanie odpowiedzieć na te wyzwania, docenić wartość wewnętrzną świata bez pomniejszenia wartości człowieka. Punktem wyjścia analiz jest wzrost świadomości ekologicznej, dający się zaobserwować zarówno wśród naukowców i polityków jak i wśród obywateli. Równolegle wzrastała też świadomość ekologiczna w Kościele. W kolejnej części zestawiane są współczesne etyki ekologiczne z tradycyjną, antropocentryczną etyką. Przybliżone zostają zarówno diagnozy powodów przyzwolenia na eksploatację przyrody, której konsekwencją jest kryzys ekologiczny, jak i metody wyjścia z tego kryzysu. Artykuł broni antropocentryzmu, chociaż odrzuca jego radykalną wersję. W ostatniej części artykułu pojawia się propozycja stworzenia nowej etyki, na miarę człowieka i świata, która byłaby rozwinięciem i udoskonalaniem etyki chrześcijańskiej w dialogu ze współczesnymi świeckimi nurtami.

Biogram autora

  • Władysław Zuziak - The Pontifical University of John Paul II in Krakow
    Rev. prof. Władysław Zuziak, Chair of Ethics at the Pontifical University of John Paul II in Cracow; MA in theology, PhD in philosophy, Louvain­‑la­‑Neuve, Belgium; 1999 – habilitation in French Philosophy. Publications – i.e.: Społeczne perspektywy etyki and Aksjologia Louisa Lavelle’a. Member of ESSSAT (European Society for the Study of Science and Theology), FUCE (Federation of European Catholic Universities) and PPS (Polish Philosophical Society). Interests: philosophy of man, ethics, personalism, 20th century French philosophy.  E­‑mail: atzuziak@cyf-kr.edu.pl.

Bibliografia

Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, przeł. E. Klekot, Warszawa 2006.

Carson R., Silent spring, Boston 1962.

Compedium of the Social Doctrine of the Church, http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/justpeace/documents/rc_pc_justpeace_doc_20060526_compendio­‑

dott­‑soc_en.html (05.09.2016).

Devall B., Sessions G., Ekologia głęboka. Żyć w przekonaniu, iż Natura coś znaczy, przekł. E. Mar­glewicz, Warszawa 1995.

Fukuyama F., Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, przekł. B. Pietrzyk, Kraków 2004.

Pope Francis, Encyclical Laudato si’.

Janusz W., Ekorozwój bez niedomówień, „Aura” (1998) nr 12, s. 4–6.

John Paul II, Encyclical Centesimus annus.

Kołakowski L., O szacunku dla natury, [in:] L. Kołakowski, Mini­‑wykłady o maxi­‑sprawach, Kraków 2008, s. 122–127.

Lymbery P., Oakeshott I., Farmageddon: the true cost of cheap meat, London 2014.

Nowicki M., Polityka ekorozwoju Polski. Wyzwania stojące przed ludzkością w XXI wieku, [in:] Ziemia domem człowieka, t. 2, red. J. L. Krakowiak, Warszawa 1997, s. 59–79.

Schumacher E. F., Małe jest piękne, przeł. E. Szymańska, J. Strzelecki, Warszawa 1981.

Singer P., Practical ethics, Cambridge 1993.

Skolimowski H., Filozofia żyjąca. Ekofilozofia jako drzewo życia, Warszawa 1993.

Skolimowski H., Powstanie i rozwój filozofii ekologicznej widziane z perspektywy osobistej, [in:] Wokół eko­‑filozofii, red. A. Papuziński, Z. Hull, Bydgoszcz 2001.

Skolimowski H., Wizje nowego milenium, Kraków 1999.

Opublikowane

2016-09-20

Podobne artykuły

21-30 z 50

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.