The frescoes devoted to the Virgin Mary of the catacombs of St. Priscilla as a record of early Christians piety

Authors

  • Barbara Witos Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15633/ps.740

Keywords:

catacombs, frescoes of the Mary, painting, piety, early Christian art, underground cemeteries

Abstract

The frescoes of the catacombs of Priscilla, discussed in the article, were formed between the end of the second century to the fourth century. Up to the twentieth century all three were considered as devoted to St. Mary, but then criticism rejected the third of them (the fresco in the cubicle known as the The Velatio, representing three events from the life of an unknown woman). The two other paintings (Mary with the Infant Jesus and The Annunciation) may show the Christians’ devotion to St. Mary in the period from the turn of the second and third centuries to the fourth century. It can be stated that the cult of Our Lady existed always in consideration of Her relation to Jesus. It never existed as a separate and exclusive worship of Mary herself. Since the turn of the second and third century to the fourth century, Christians particularly stressed the importance of Mary as the Mother of the Messiah announced by the prophets and as the Mother of the Savior. Frescoes devoted to the Virgin Mary of the catacombs of St. Priscilla depict also the theme of dead Christians’ prayers who are asking Mary as the Mother of the Messiah for intercession for them with God. The paintings do not give Mary a central place on the images what is a theological confirmation of Her subordinate role in the history of God’s plan of salvation.

Author Biography

  • Barbara Witos, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

    Barbara Witos, ur. 1980 w Żywcu, magister licencjat teologii. Doktorantka III roku na Wydziale Teologicznym UPJPII w Krakowie (zakres – patrologia, promotor – o. dr hab. Dariusz Kasprzak prof. UPJPII), katechetka w Zespole Szkół Łączności w Krakowie. Absolwentka studiów podyplomowych z franciszkanizmu na Wydziale Teologicznym UPJPII w Krakowie. Praca magisterska – Tematyka życia w świetle listu św. Pawła do Filipian. Wybrane aspekty egzegetyczno–teologiczne, praca licencjacka – Historyczno-teologiczne znaczenie grot Nowego Testamentu.

References

Ariès Ph., Człowiek i śmierć, przeł. E. Bąkowska, Warszawa 1989.

Bisconti F., La Madonna di Priscilla: Interventi di restauro ed ipotesi sulla dinamica decorativa, „Rivista di Archeologia Cristiana” 72 (1996) 1/2, s. 7–24.

Bosio, Roma sotterranea, Roma 1632.

De Bruyne L., La „Cappella Greca” di Priscilla, „Rivista di Archeologia Cristiana” 46 (1970), s. 291–330.

Filarska B., Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1999.

Filarska B., Początki sztuki chrześcijańskiej, Lublin 1986.

Fiocchi Nicolai V., Strutture funerarie ed edifici di culto paleocristiani di Roma dal IV al VI secolo, Città del Vaticano 2001.

Garrucci R., Dissertazioni archeologiche di vario argomento, t. 2, Roma 1864–1865.

Garrucci R., Storia dell’arte cristiana nei primi otto secoli della chiesa, t. 6, Prato 1872–1881.

Girardi M., Katakumby. Podziemne cmentarze, [w:] Encyklopedia chrześcijaństwa. Historia i współczesność – 2000 lat nadziei, tłum. S. Bielański, red. H. Witczyk, Kielce 2000, s. 330–331.

Iwaszkiewicz-Wronikowska B., Tajemnica Wcielenia w najstarszej ikonografii chrześcijańskiej, „Vox Patrum” 38–39 (2000), s. 393–400.

Kasprzak D., Oryginalność kultu Maryi z Nazaretu na tle kultów Wielkiej Matki (prahistoria, mity, kulty historyczne Bogini-Dziewicy i Bogini-Matki), „Polonia Sacra” (2011) 28 (72), s. 123–158.

Kasprzak D., Starożytne chrześcijaństwo w mieście, „Studia Laurentiana” 3 (2003) 1, s. 5–27.

Lapple A., Maryja w wierze i życiu Kościoła, Warszawa 1991.

Łomiński L., Matka Boża w katakumbach. Studium archeologiczne wydane w XV-to wiekową rocznicę ogłoszenia dogmatu o boskim macierzyństwie Marji w Efezie (431–1931), Łódź 1931.

Maggio S., Come arricchire la catechesi mariana degli adulti leggendo le testimonianze mariane dei primi due secoli, [w:] La Madonna nella vita pastorale, Roma 1982, s. 79–102.

Mazzoleni D., La catacomba di S. Valentino, „Forma Urbis” 2/1 (1997), s. 24–27.

Morawski Z., „Intra muros”. Zarys problematyki cmentarza miejskiego w średniowieczu, [w:] Czas, przestrzeń, praca w dawnych miastach, red. nauk. A. Wyrobisz, M. Tymowski, Warszawa 1991, s. 93–99.

Muzi M. G., La prima iconografia mariana (III–IV secolo), s. 4–5, www.culturamariana.com/pubblicazioni/fine16/pdf/Fine16-Muzi-209–244.pdf (01.09.2013).

Osińska B., Sztuka i czas, t. 1, Od prehistorii do rokoka, Warszawa 2004.

Partyka S., La résurrection de Lazare dans les monuments funéraires des nécropoles chrétiennes à Rome, peintues, mosaïques et décors des épitaphes: étude archéologique, iconographique et iconologique, Warszawa 1993 (Travaux du Centre d’Archéologie Méditerranéenne de l’Académie Polonaise des Sciences, 33).

Partyka J. S., Najstarsze wizerunki Matki Bożej z rzymskich katakumb, ,,Salvatoris Mater” (2000) 1 (5), s. 272–291.

Pergola F., Le catacombe di Priscilla sulla Salaria Nova, www.antika.it/006296_roma-catacombe-di-priscilla.html (31.07.2013).

Pergola F., Le catacombe romane. Storia e topografia. Catalogo a cura di Palmira Maria Barbini, Roma [b.r.w.].

Rordorf W., Martirio, [w:] Dizionario patristico e di antichità christiane, vol. II, a cura di A. Di Berardino, Casale Monferrato 1983, s. 2133–2135.

Rossi G. B., Roma Sotterranea Cristiana, Roma 1864.

Sprutta J., Najstarsze przedstawienia Matki Bożej, ,,Salvatoris Mater” (2009) 2 (42), s. 151–157.

Tertulian, Apologetyk, tłum. J. Sajdak, Poznań 1947 (Pisma Ojców Kościoła, 20).

Testini P., Le catacombe e gli antichi cimiteri cristiani in Roma, Bologna 1966.

Testini P., Les catacombes chretiennes à Rome, Rome 1964.

Tolotti F., L’area recinta ove ebbe origine il cimitero di Priscilla, „Rivista di Archeologia Cristiana” 43 (1968), s. 261–314.

Tolotti F., Le cimetière de Priscille: syntèse d’une recherche, „Revue d’Histoire Ecclésiastique” 73 (1978), s. 281–314.

Tradycja apostolska, tłum. H. Paprocki, „Studia Theologica Varsaviensia” 14 (1976) 1, s. 145–169.

Wilpert G., Le pitture delle catacombe romane, Roma 1903.

Wronikowska B., Najstarsza ikonografia maryjna – Madonna z Dzieciątkiem w rzymskim malarstwie katakumbowym, [w:] Maryja w tajemnicy Chrystusa, red. S. C. Napiórkowski, S. Longosz, Niepokalanów 1997, s. 134–164.

Wronikowska B., Picturae sacrae. Motywy ikonograficzne malowideł przedkonstantyńskich w chrześcijańskich katakumbach Rzymu, Lublin 1990.

Zajęcki M., Cmentarz w mieście feudalnym, czyli o sacrum w obliczu zasady racjonalności, „Gryfiński Kwartalnik Historyczny” (2005) 1 (9), s. 21.

Visscher F., Le droit des tombeaux romains, Milano 1963.

Downloads

Published

2014-11-01

Similar Articles

11-20 of 186

You may also start an advanced similarity search for this article.