Rękopis „Mszy D-dur” Franza Danziego ze zbiorów muzykaliów gidelskich
DOI:
https://doi.org/10.15633/pms.1843Słowa kluczowe:
Franz Danzi, Msza D-dur, rękopis muzycznyAbstrakt
Artykuł dotyczy rękopisu Mszy niemieckiego kompozytora Franza Danziego (1763–1826), wchodzącej w skład muzykaliów gidelskich przechowywanych w Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie.We wstępie artykułu dokonano krótkiej charakterystyki zachowanych muzycznych rękopisów gidelskich. Następnie przedstawiono sylwetkę kompozytora, jego życiorys, działalność artystyczną jako instrumentalisty oraz kompozytora.
W dalszej części artykułu opisano zachowany rękopis Mszy niemieckiego kompozytora – stan manuskryptu, zachowane głosy orkiestrowe i chóralne, notatki sporządzone na rękopisie przez kopistę oraz kapelmistrzów.
Ostatni podrozdział jest krótką analizą wszystkich części cyklu mszalnego pod względem ich budowy formalnej.
Bibliografia
Chodkowski A., Franz Danzi, [w:] Encyklopedia muzyki PWN, red. J. Zabża, Warszawa 1995, s. 185
Chomiński J. M., Franz Danzi, [w:] Mała encyklopedia muzyki, red. S. Śledziński, Warszawa 1968, s. 210–211.
Danzi F., Missa, rękopis A. Pikulskiego, Gidle 1826.
Mrowiec K., Katalog muzykaliów gidelskich, Kraków 1986.
Orawski P., Lekcje muzyki. Klasycyzm, prolog i rozwój, Warszawa 2013.
http://www.trecani.it _danzi_(Dizionario Biografico)/ (15.04.2016).
http://www.krakow.dominikanie.pl/kontakt/archiwum-polskiej-prowincji-dominikanów (15.04.2016).
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Twórca oświadcza, że przysługują mu prawa autorskie do utworu i że nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza praw autorskich innych osób.
Twórca zezwala Uniwersytetowi Papieskiemu Jana Pawła II w Krakowie na nieodpłatne, niewyłączne i nieograniczone w czasie korzystanie z utworu, to jest:
- utrwalanie i zwielokrotnianie: wytwarzanie egzemplarzy utworu techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
- obrót oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono (wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy, publiczne wystawienie, wyświetlenie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym);
- włączenie utworu w skład utworu zbiorowego;
- udzielanie przez Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0)
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie udostępnia utwór na Platformie Czasopism należącej do uczelni, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0) Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu pod następującymi warunkami:
- zostanie podany autor i tytuł utworu,
- zostanie podane miejsce publikacji (tytuł czasopisma i adres internetowy do oryginalnie opublikowanego utworu).